ترفند های سخت افزاریسخت افزار

بررسی وضعیت کمبود موجودی کارت گرافیک و bitcoin mining


coin miner:
نگهدارنده خوب و بد

یکی از مسائلی که ممکن است نام miner هارا خوب یا بد کند نحوه نگهداری آن‌ها از سخت‌افزار ها است.

در حالت عادی ماینر ها از سخت افزارهای معمولی که در بازار عرضه می‌شود جهت کار mining استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه سیستم‌های mining به صورت 24/7 روشن هستند.

ماینر های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای تقریباً دانش و تجربه نگهداری و شرایظ نگهداری از تجهیزاتشون رو بدست آورده‌اند تا در طولانی مدت بتوانند بدون مشکل فطعات را استفاده و سپس بفروشند ولی کسانی که می‌خواهند کار mining را شروع کنند شرایطی را لازم است بدانند که در آینده و در زمان فروش قطعات و یا حتی در زمانی که دارن mining انجام می‌دهند، دچار مشکل نشوند.

دانش
اولین چیزی که در رابطه با کار coin mining باید توجه داشته باشید، جمع‌آوری دانش و تجربه و همچنین آشنایی با سیستم coin mining و طریقه مبادله وجه با آن است. فعالیت coin mining یک فعالیت نیمه حرفه‌ای تا حرفه‌ای است که نیازمند دانش لازم است تا شکست نخورید. همچنین تحقیق و بررسی در مورد سخت افزارهایی که دارید یا می‌خواهید تهیه کنید می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت یا شکست و در ادامه مشکلات بعد از آن و فروش داشته باشد.( موردی که خیلی از تازه کارها به آن توجه نمی‌کنند و باعث مشکل می شود.)

انتخاب سخت‌افزار

یکی از مواردی که تازه کارهای mining باید بدانند انتخاب قطعات مناسب با mining است. به طور مثال: هر مادربردی امکان استفاده از تعداد زیاد GPU را در بایوس ممکن است تعریف نکرده باشد. یا اینکه کارت های پرمصرف و حرارتی را مستقیماً روی مادربرد نصب نکنید ( تنها در مادربردهای حرفه‌ای امکان تغذیه تمام کارت ها روی چندین شکاف PCI-E فراهم شده است و در مدل های ارزان‌قیمت تر، توان خروجی PCI-E  های بعدی محدود به 25 وات است) و مسأله خنک سازی قطعات مادربرد و چیپ ارتباطی را لحاظ کنید و …

نمونه از سیستم های ماینیگ که اصلا به تهویه توجه نشده است. عکس از zorinaq

یا برای کارت گرافیک بسته به الگوریتم محاسباتی کارت مناسب با آن را باید از محصولات AMD و NVIDIA انتخاب کرده و تنظیم و کاهش فرکانس و مصرف برق کارت های گرافیک جهت بهره وری بیشتر، تولید حرارت و مصرف برق به مراتب کمتر را شامل شود.( موردی که در ایران به علت ارزانی برق توسط تازه کارها توجهی به آن نمی شود می‌شود)

یا در رابطه با منبع تغذیه یا PSU یا power supply ، پیش‌بینی حداقل 30 درصد فضای اضافی یا به اصطلاح headroom از توان مصرف و محاسبه در توان مصرفی جهت جلوگیری از تحت فشار بودن منبع تغذیه و قطعات داخلی آن به علت روشن بودن 24/7 سیستم ها. در حالت عمومی در سیستم هایmining شخصی معمولاً از ترکیب 2 منبع تغذیه یا psu یا power supply استفاده می‌شود تا فشار کمتری به قطعات بیاید ولی باید سیم بندی درست سیستم جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی انجام بشود.

پیش‌بینی خنک کردن SSD ها یا m.2 ها( در مواردی که mining نیاز به نوشتن به دفعات بر روی وسایل ذخیره سازی موقت دارند)

خرید تبدیل کننده های مناسب PCI-E x1 به PCI-E x16 به همراه رگولاتور ولتاژ یا تبدیل کننده کننده های ولتاژ 5 ولت به 3.3 ولت با کیفیت مناسب و لحیم کاری درست در کنار رابط اتصالی مناسب و ….

خنک سازی و نظافت

یکی از مشلاکت مهمی که ماینر های مبتدی دارند این است که شرایط نگهداری و خنک سازی مناسبی فراهم نمی‌کنند ( بگذریم که بعضی موارد کارهای خنده‌دار هم می‌کنند که به شدت به قطعات صدمه می زند).

این چینش مناسب برای کارهای ماینینگ نیست و تنها در کاربری های که تمام مدت کارت تحت بار نیست باید استفاده شود. عکس از wccftech

 

در سیستم‌های ماینینگ باید توجه داشته باشن که جریان ها یا airflow برای کل سیستم جهت خنک کار کردن تمام قطعات اهمیت دارد و باید از یک سیستم تهویه ثانویه جهت خنک نگه داشتن کل مجموعه و ایجاد جریان هوا و تغذیه قطعات از هوای تازه توجه کافی را داشته باشند. در موارد بسیاری تازه کار ها این مورد را فراموش و/یا به صورت پیش‌فرض سیستم می‌گذارند که فشار بسیار زیادی را به فن های کارت گرافیک و همچنین قطعات روی برد می رساند. در مواردی هم چون سیستم در کنارشون هست تلاش می‌کنند صدای فن هارو کاهش بدهند که این کار فشار مضاعف به قطعات می اورد. در این حالت معمولا ماینر ها با ایجاد جریان هوای مناسب و کنترل سرعت چرخش فن ها در حد نرمال، کاهش و تنظیم فرکانس و ولتاژ GPU و همچنین پروفایل مصرفی برق ( در حدی که در قبال و جلوی فشار به این قطعات را می گیرند.

در کنار این موارد با توجه به شرایط محیطی ایران و وجود گرد و خاک در بسیاری موارد، لازم است ماینر ها سیستم‌های خود را به طور دوره ای تمیز و گرد روبی کنند تا بازدهی خنک کنندگی سیستم کاهش پیدا نکند.

مدار تغذیه

یکی از مواردی که بسیاری از تازه کارهای mining رعایت نمی‌کنند سیستم برق رسانی به تمام قطعات و صدماتی که این مورد به قطعات وارد می‌کنند است.

یکی از انواع PCI-E riser موجود در بازار که رابط پاور ان به صورت SATA و MOLEX و PCI-E 6pin هم عرض می شود. تصویر از سایت دیجیک

یکی از مواردی که معمولاً تازه کار ها استفاده می‌کنند استفاده از تبدیل کننده های استاندارد PCI-E X1 به PCI-E X16 با رابط کابل فلت می باشد. این رابط به هیچ وجه مناسب کار mining نمی باشد چون در این حالت تبدیل کننده ها، برق خود را از مادربرد می‌گیرند که در بیشتر موارد محدود به 25 وات یا watt است ( در حالی که در شکاف استاندارد PCI-E X16 برای کارت های پر مصرف این میزان به صورت استاندارد 75 وات تعریف شده است) و فشار بسیار زیاد به مدار تغذیه مادربرد، رابط اتصال و کارت گرافی می آورد و در موارد بسیار باعث صدمه خوردن به قطعات ( قطع شدن ارتباط شکاف PCI-E، مشکل خروجی تصویر کارت گرافیک و حتی صدمه دیدن چیپ های کنترلی کارت گرافیک و معیوب شدن ان می شود.

نمونه ای از رایزها که ممکن است تازه کارها با مد کردن از ان استفاده کنند ولی به توانی که رابط اتصالی ایجاد می کند توجه نمی کنند. عکس از دیجیک

 

تبدیل کننده PCI-E ، رابط اتصال دهنده و تغذیه مدار

توصیه اکثر ماینر ها استفاده از رابطه PCI-E X1 به PCI-E X16 با رابط اتصالی USB3 با کابل مرغوب USB3 است تا کمترین مشکل در زمینه ارتباط وجود داشته و همچنین کارت گرافیک بطور مستقیم از مادربرد تغذیه نشود.

از انشعاب کننده های پاور در کایر ماینیگ استفاده نکنید چون برای این کار طراحی نشده اند. عکس از دیجیک

در مورد با رابط ها انواع مختلفی وجود دارد که باید در بازار و هنگام خرید به رگلاتور تبدیل کننده ولتاژ5 به 3.3 ولت آن دقت شود، در بعضی از مدل های ارزان‌قیمت، نوسانات ولتاژ 3.3 ولت باعث صدمه زدن به کارت در استفاده طولانی مدت می‌شود و باید حتماً مشخصات رگلاتور چک شود. در مواردی ممکن است کارت از طریق رابط SATA به طور مستقیم 3.3 ولت را بگیرد که در این حالت نیاز به رگلاتور ندارد. اما در این حالت باید دقت کرد چه مقدار امپر منبع تغذیه یا power supply می‌تواند روی ریل 3.3 ولت فراهم کند تا فشار به قطعات نیاید. در حالت عادی همچنین باید میزان امپری که کارت از اتصال PCI-E استفاده می‌کند را پیدا و بر اساس آن سیم بندی اتصالات منبع تغذیه، PSU یا power supply را تعریف کرد. در صورتی که زیر 30 وات از ریل 12 ولت PCI-E می‌کشد می‌توان دو کارت را به یک کابل SATA یا MOLEX متصل کرد ولی اگر بیش از آن باشد، برای جلوگیری از صدمه دیدن ریل، ذوب شدن سیم و آتش سوزی برای هر کارت تنها از یک جریان سیم SATA یا MOLEX استفاده شود. همچنین در صورتی که از تبدیل کننده های SATA به MOLEX استفاده می‌کنید حتماً از جنس مناسب استفاده کنید تا محل اتصال تبدیل کننده داغ نشود.

هر کارت می تواند به اندازه کافی جریان بکشد که درصورتی که دو کارت گرافیک به یک مدار سیم برق وصل شود خطر اتش سوزی ایجاد کند. عکس از cryptocoinupdates

تعذیه سیستم و انتخاب منبع تغذیه

نمونه ای از اتصالات که برای روشن کردن دو منبع تغذیه در سیستم های mining استفاده می شود. عکس از thermaltake

یکی از مواردی که خیلی از تازه وارد ها به آن توجه نمی‌کنند فشاری است که mining بر روی منبع تغذیه، PSU یا power supply وارد می کند. همانطور که قبلاً گفتم این سیستم‌ها به علت روشن بودن 24 ساعته تماماً منبع تغذیه را تحت بار کامل می‌برند و به علت نوع مصرف همواره حجم مصرف بالایی از برق را استفاده می کنند. در حالت عادی ماینر ها جهت جلوگیری از فشار بیش از حد به منبع تغذیه، از بهترین برند با توان بالا و استاندارد 80 طلا، 80 gold و/یا 80 پلاتینیوم، 80 platiniom با پیش‌بینی فضای مصرفی اضافه مناسب بین 20 درصد برای پاورهای بالای 1000 وات تا 30 درصد زیر 1000 پیش‌بینی می‌کنند تا مشکلی در استفاده طولانی مدت رخ ندهد. همچنین در مواردی که قیمت منابع تغذیه توان بالا به نرخ غیر معمول بالا برود، بجای استفاده از یک منبع تغذیه بسیار قوی، از دو منبع تغذیه با توان کمتر و به صورت مود شده استفاده می‌کنند تا به صرفه تر باشد. توجه کنید که سیم بندی و تعداد کانکتور های خروجی منبع تغذیه، توان خروجی روی تمام ریل ها و محدودیت‌های خروجی توان بر روی ریل های برق بسیار مهم است چون در صورتی که محاسبه درستی از مصرف برق هر ریل و تعداد کانکتور های برق نکرده باشید در زمان مونتاژ نهایی به مشکل خواهید خورد و استفاده از تبدیل کننده تنها به مشکلات می افزاید

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بدون شک پدیده coin mining یا bitcoin mining به عنوان گروه جدیدی از مصرف کننده ها وارد چرخه استفاده کننده از سخت افزارهای کامپیوتری شده و در صورتی که نیازهای آن‌ها به درستی جواب داده نشود و تجهیزات مناسب در اختیار آن‌ها قرار نگیرد می‌تواند باعث بهم ریختن بازار قطعات نو و دست دوم شود که وارد کنندگان باید به عنوان قشری از خریداران به آن‌ها توجه لازم را داشته باشند تا دچار پدیده مشابه امروز نشویم. همچنین miner ها باید بجز مسائل coin mining به مسائل نگهداری سخت افزارهای خود توجه داشته و در نگهداری آن‌ها بکوشند که در طولانی مدت و در زمانی که می‌خواهند قطعات را بفروشند دچار مشکلات عدیده و ضربه به بازار دست دوم با قطعاتی که به علت سهل انگاری دچار مشکل شده‌اند نگردد.

در کنار این موارد، هنوز مدت باقی ماندن این وضعیت و میزان استقبال از cryptocoins mining نامعلوم است و برعکس bitcoin mining که امکان استفاده از ASIC hardware  فراهم شد، الگوریتم cryptocoins mining طوری ساخته شده است که امکان طراحی و استفاده از ASIC hardware را فعلا فراهم نکرده است و باید دید در اینده وضعیت چگونه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *