سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

نقد و بررسی کیس GREEN CASE PARS+

برسسی اصلاحات انجام شده


در این بخش چند تغییر اساسی را می‌توان مشاهده کرد:

تغییر در محل نگهداری درایو ها
مکان جدید ذخیره سازی HDD و SSD در green pars plus به سه عدد کاهش پیدا کرده است.

تغییر نحوه قرارگیری وسایل ذخیره سازی و ساپورت SSD ها، اولین موردی است که نظر من را به خودش جلب کرد. این تغییر با توجه به بازار هدفی که این کیس پوشش می‌دهد ( کاربرد عمومی، کیس اداری ، کیس های ارزان‌ قیمت و … ) تغییر محسوسی است که می‌تواند نظر خریداران زیادی را که نسبت به خرید کیس قدیم تصمیم داشتند تغییر بدهد.

قرار گیری راحت هارد دیسک در براکت موجود در green pars plus

جنس براکت های مورد استفاده از دید من مناسب است و هارد های 3.5 اینچی به راحتی در آن قرار گرفته و ثابت می ماند. همچنین در صورتی که از لحاظ حمل و نقل و جابه جایی نگران هستید، امکان اتصال هارد دیسک به کف براکت به کمک چهار پیچ امکان‌پذیر است.

در صورت استفاده از SSD به علت سایز کوچکتر انها، حتماً باید آن‌ها را به براکت پیچ کنید تا از جای خود خارج نشود.

از لحاظ نحوه در آوردن براکت از جای خود، این براکت چندان از دید من کاربر پسند نیست و نسبت به براکت های دیگری که گرین عرضه کرده است سخت تر است. در تجربه من، مدت زمان زیادی لازم است تا روش در آوردن براکت بدست بیاید و با وجود تجربه، همچنان در آوردن آن زمان بر است. این براکت همچنین در مدل های کیس دیگر عرضه شده، استفاده نشده و مدل دیگری مورد استفاده قرار گرفته است.

خار نگه دارنده هارد در داخل برکت در کنار فرم قفل کننده بقل براکت در جای خود در کیس green pars+

در کنار این موارد حسی که در بار اول در آوردن براکت منتقل می‌شود کمتر از شکستن قطعه نیست.

از لحاظ گذاشتن براکت، داستان کاملاً بر عکس است و بسیار سریع و راحت می‌توان این کار را انجام داد.

براکت موجود در کیس های نسل قبل green

نحوه قرار گیری کابل ها و جهت پورت های خروجی در این کیس همه به سمت در پشتی کیس است که در صورتی که فضای خلوت در جلوی کیس بخواهید، کابل ها جلوی تهویه کارت گرافیک را نگیرند و سرویس نگه داری و باز کردن قطعات به دفعات انجام می‌دهید، مناسب است.

پنل نگهدارنده مادربرد – سوراخ پشت پنل در بعضی مادربرد ها ممکن است برای نصب کولز های دارای back plate مسئله ایجاد کند ایجاد کند


در بسته بندی اپدیت شده بالای محل قرار گیری براکت ها، یک عدد برچسب راهنمای طریقه در آوردن آن‌ها اضافه شده است که برای در آوردن آن‌ها برای تازه کارها و کسانی که تجربه چندانی با این‌گونه براکت ندارند بسیار مفید است

برچسب راهنمای برکت در مدل های جدید green pars+ کمک زیادی به در اوردن براکت در بار اول خواهد کرد.
فن 120mm جلوی کیس
سایز جدید و روش نصب جدید فن جلوی کیس green pars+

تغییر استاندارد فن ها و فوکوس بیشتر سازندگان کیس و فن به سایز 120mm به علت بازدهی بیشتر در کنار صدای کمتر، باعث شده این‌گونه فن ها جانشین فن های 80mm استاندارد بشود و این یکی از مواردی است که شرکت green در بروزرسانی کیس PARS+ توجه کند. محل نصب جدید فن در جلوی کیس،در کنار نحوه نصب به مراتب راحت‌تر، امکان نصب و تعویض فن ها 120mm را به راحتی هر چه بیشتر فراهم می کن. البته در صورتی که در کار اداری استفاده شود، معمولاً افراد اسمبل کننده به این تغییر توجه زیادی نمی‌کنند ولی برای کسانی که می‌خواهند از این کیس به عنوان یک کیس بک اپ یا سرور خانگی استفاده کنند یا به عنوان سیستمی که تمام مدت روشن است و به سیستم‌های روشنایی داخل کیس اهمیت نمی‌دهند، این تغییر یک امتیاز مثبت است.

محل نصب فن 80mm در کیس های قدیم green case pars که چندان اسان نیست


در رابطه با نصب فیلتر و فن جلو، با وجود اشاره سازنده به راحتی تعویض در راهنمای خلاصه‌ای که عرضه کرده اند، در عمل همچنان روش جدا کردن قسمت جلو برای تازه کار ها و یا اسمبل کننده ها چندان ساده نیست
( مخصوصاً مرحله جدا کردن کاور جلو، حسی که معمولاً افراد دیگر در زمان جدا کردن پیدا می‌کنند، انتظار پرت شدن دست با کاور به پشت است!).

معمولاً روش دیگر که استفاده می‌شود، استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو کوچک و قرار دادن در شکاف اطراف کاور و جدا کردن همزمان از دورادور کیس است.

پنل فن جدید جلوی کیس در green pars+


پس از جدا کردن جلوی کیس کاور نگه دارنده محل قرار گیری فن که قابل جدا شدن از کیس است را می‌توان مشاهده کرد که در صورت برداشتن آن، فضای کافی در پشت آن جهت نصب فن های با عرض استاندارد و همچنین فیلتر استاندارد
120mm در جلوی آن وجود دارد و نسبت به نسل قبل که زمان و وقت زیاد جهت نصب فن وجود داشت، یک پیشرفت خوب است.

نمای باز شده پنل فن و دسترسی به فضای پشت ان در کیس green pars+


همچنین با توجه به امکان جدا کردن این بخش، امکان تمیز کاری و شستشو راحت‌تر این بخش فراهم شده است
. باید توجه داشت که در صورتی که تصمیم به جانشینی کیس های قدیم با این کیس را دارید و در بخش جلوی کیس فن 80mm در گذشته نصب کرده‌اید، در این نسل امکان نصب فن 80mm وجود ندارد

طرح لانه زنبوری پنل نگهدارنده فن 120mm جلوی کیس در کیس green pars+

رابط های ارتباطی جلوی کیس
نمای I/O جلوی کیس در سری جدید green pars+


تمام کسانی که با کیس های گرین برخورد کرده‌اند تنها تفاوتی که از جلوی کیس در ظاهر را می بینند، تغییر رنگ پورت های
USB 2 از سفید به مشکی است ولی در عمل یک تغییر دیگر در این بخش رخ داده است .

خروجی پورت های جک 3.5mm صدا در گذشته بر اساس استاندارد AC97 سیم بندی شده است ولی در نسل جدید، سیم بندی به مدل HD audio تغییر کرده است و با توجه به نوع دیتای خروجی، باید هدست ها و میکروفن های قدیمی با نسل جدید تعویض گزدد.

احتمالاً خیلی از افرادی که مادربرد های جدیدتر را در کیس نسل قبل GREEN PARS به کار برده‌اند متوجه این موضوع و نیاز به تنظیم بایوس و/یا تنظیمات نرم افزاری صدا خروجی شده و انجام داده‌اند ولی با توجه به ساپورت نسل جدید کیس های GREEN PARS+ این مورد رفع و امکان ساپورت تمام هدست ها headset که بعد از سال 2004 عرضه شده‌اند را دارد. ( در بسته بندی مدل های قدیمی تر پشتیبانی از HD audio بر روی جعبه هد ست ها headset اعلام می‌شده است ولی در چند سال اخیر تمام برند های مطرح، همگی این استاندارد را پشتیبانی می کنند. در صورتی که این هدست ها یا headset به خروجی های AC97 یا بالعکس وصل شوند امکان عدم پخش صدا یا افت در کیفیت صدا خروجی وجود دارد.)

تنها تفاوت قابل تشخیص نسبت به نسل قبل رنگ مشکی در سری green case pars+ در مقابل رنگ سفید green case pars است


یکی از مواردی که از نظر من ضعف دارد، عدم اضافه کردن پورت
USB3 در جلوی کیس و جانشینی یکی از پورت های USB 2 با آن است. با توجه به جانشینی وسیع این پوزت و ساپورت توسط تمامی مادربرد های نسل جدید، عدم ساپورت مستقیم بر روی کیس و نیاز به خرید یک رابط2.5 یا5.25 اینچ جهت اضافه کردن این، پورت یک ضعف است.


محل اتصال مادربرد

یکی دیگر از مواردی که در این مادربرد اصلاًح شده است، ایجاد حفره در صفحه نگهدارنده مادربرد است.

در گذشته که اکثر سیستم‌ها از کولر های پیش‌فرض CPU استفاده می کردند، تمام کولر ها یا heatsink ها به طور مستقیم به روش از قبل تعریف شده سازنده روی مادربرد نصب می گردید و معمولاً بازار هدف اینگونه کیس نیاز به نصب صفحه پشتی جهت نگه داشتن کولر های سفارشی نداشت ( توجه کنید که 80% بازار این‌گونه کیس ها مشتریان پایه که به طور معمول به داخل کیس دست نمی زنند) ولی امروزه با توجه به تغییر قابل توجه بازار هدف سیستم‌های PC و همچنین اصلاح سیستم‌های نصب و مصرف بیشتر کولر های سفارشی در نسل جدید محصولاتINTEL و AMD، عدم وجود حفره در کیس های قدیم و مشکلاتی که حین نصب این‌گونه کولز ها پیش می آمد مشکل ساز می‌شد و با اضافه شدن این حفره، فضای قرار گیری صفحات پشتی نگهدارنده یا backplate بسیار کمتر از گذشته می شود. شایان ذکر هست هنوز در مواردی به علت سایز حفره، امکان قرار گیری بخشی از محل اتصال صفحه نگهدارنده یا backplate خارج این حفره وجود دارد که باید در زمان خرید مادربرد به این مورد همچنان توجه داشته باشید.


جمع‌بندی

سری جدید کیس های GREEN PARS+ ( البته بهتر بود بجای + از PLUS استفاده می‌کردند که در نوشته‌های فارسی مشکل نمایش پیدا نکند! ) نسبت به نسل پایه GREEN PARS، یک به روز رسانی ضروری و به‌ موقع محسوب می‌شود، از لحاظ کیفیت و شباهت در کنار ساپورت مادربرد ها و کولر های جدید تر یک انتخاب مناسب برای کار در سطح اداری و وسیع است و یک انتخاب مناسب حهت یک کیس با دوام و ساده است.

در صورتی بخواهیم این کیس را با کیس های هم رده و جدید تر برای مصرف خانگی مقایسه کنیم، بزرگترین مورد در این کیس، عدم ساپورت پورت USB3 در جلوی کیس است که با توجه به فراگیر شدن این کیس یک ضعف و می‌تواند عامل بررسی موارد مشابه در این حوضه شود. همچنین عرضه محصولات دیگر این شرکت در محدوده قیمتی مشابه، دلیل دیگری در فکر کردن مجدد بر روی خرید این کیس می شود.

از دید خرید بین دو مدل GREEN PARS و GREEN PARS+ مدل جدید انتخاب بهتر و به روزتری بوده و توصیه می‌کنم در صورتی که سیستم جدید می‌خواهید تهیه کنید. استفاده از مدل جدید نسبت به مدل قدیم توصیه می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *