سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

نقد و بررسی کیس GreenCase Pars EVO

فضای داخلی

در رابطه با فضای داخلی، چینش قطعات نسبت به نسل قبل که در مقاله کیس GREEN PARS + صحبت کردم به کل تغییر کرده و به نسل جدید کیس های Z شباهت دارد.

محل قرار گیری مادربرد امکان ساپورت مادربرد های سایز ATX، micro ATX و mini ITX را دارد و کابران معمولاً دو سایز ATX و micro ATX را برای این کیس استفاده می کنند. Standoff، فاصله اندازه ها که جهت فاصله اندازی بین مادربرد با دیواره کیس استفاده می‌شود از قبل بر روی کیس برای سایز ATX پیچ شده است ولی در صورت لزوم می‌توان جای آن‌ها را برای مدل های micro ATX جابه جا کرد. گرچه در اکثر موارد با دست امکان باز کردن آن‌ها نیست و بخاطر نوع رزوه ها باید با ابزار مٍثل دم باریک، شل و سفت کنید. راه دیگر استفاده از standoff های موجود در بسته همراه هست.

در صورت standoff ها در بار اول، حتماً عمود بر صفحه، پیچ اول را با دست انجام بدید و سپس با ابزار سفت کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین از سفت کردن در پیچ های آخر خود داری کنید تا خرابی رزوه رخ ندهد.

standoff ها یا پایه های نگهدارنده مادبرد بر روی پوسته در کیس جدید pars evo، با وجود کیفیت نه چندان خوب، به توجه به تعداد دفعات کم باز و بسته شدن مادربرد در این محدوده قیمتی، مسئله سازی نیست

پنل نگهدارنده مادربرد در نسل جدید بجز داشتن فضاهایی باز و بزرگ‌تر در پشت مادربرد جهت پشتیبانی از محل سوکت ها و خنک کننده های بیشتر نسبت به نسل قبل، امکان رد کردن کابل کانکتورهای اتصالی ATX و EPS از پشت آن و وارد کردن کابل های دیگر از حفره های اطراف آن را فراهم می کند. درست است که این مورد در کیسی که دارای در فلزی است چندان اهمیتی ندارد ولی برای کسانی که چندان با فضایی که کابل ها ول هستند سر و کار دارند کاربردی و قابل قبول است. در پشت این پنل همچنین محل اتصال بست هم پیش‌بینی شده تا نظم بهتری در جمع و بسته کردن کابل ها فراهم باشد.

حفره موجود بر روی دیواره نگهدارنده مادربرد در pars evo نسبت به pars+ بزرگتر بوده و احتمال قرار گرفتن سوراخ های پایه خنک کننده CPU نسبت به نسل قبل بسیار کمتر شده است.
وجود فاصله بین دیواره نگهدارنده مادبرد و پوسته پشت کیس PARS evo در کنار وجود حفره جهت رد کردن سیم های 4pin ATX و/یا 8pin EPS، دردسر ازاد بودن این کابل ها روی مادربرد و برخورد انها به فن CPU را نسبت به نسل های قبل PARS و PARS+ به طور کامل برطرف می کند

کاور پوشش دهنده پایین کیس، PSU یا منبع تغذیه، کابل ها و همچنین محل نگهدارنده HDD/ SSD ها را پوشش می‌دهد. بر روی سطح آن دو بخش طولی به صورت لانه زنبوری جهت تهویه وجود دارد و در بخش نزدیک به دیواره نگهدارنده مادربرد، دو سوراخ جهت رد کردن کابل ها از پایین موجود است.

 

دو ردیف شبکه لانه زنبوری روی روکش منبع تغذیه و وسایل ذخیره سازی امکان تهویه قطعات را فراهم کرده است. در کنار ان حفره مربعی جلوی کیس فضای کافی جهت نصب رادیاتور را در PARS EVO فراهم کرده است

در بخش جلوی این کاور با توجه به ساپورت کردن امکان نصب کولر های 240 و 280 میلیمتری توسط سازنده، یک شکاف مستطیل شکل وجود دارد که فاصله لبه ان نسبت به دیواره نگهدارنده روبه روی کیس، حدود 64mm می‌باشد تا امکان نصب رادیاتور پشت صفحه نگهدارنده جلوی کیس PARS EVO وجود داشته باشد.

دیواره جلوی کیس در نگاه اول امکان نصب 3 فن و واتر کولر های 360/420 میلیمتری را نشان می‌دهد ولی در عمل با توجه به محل قرار گیری اتصالات جلوی کیس و کابل ها و همچنین عدم امکان جدا کردن دیواره اتصال اپتیکال درایو، تنها از دو محل آن می‌توان در عمل استفاده کرد.

با وجود شکل ظاهری جهت امکان نصب رادیاتور های بزرگتر در کیس PARS EVO به علت قرار گیری پنل پورت های I/O جلوی کیس بر روی این بخش و عدم امکان جدا سازی بخش اپتیکال درایو، بخش بالای ان قابل استفاده نیست

فاصله دیواره جلو در کیس PARS EVO با پوسته جلوی کیس حدود30 میلیمتر است که امکان نصب فن های 120 و 240 میلیمتری استاندارد با عمق 25 میلیمتر یا کمتر را در بین این دو فاصله فراهم می سازد. با وجود این من توصیه نمی‌کنم فن در بین این فاصله قرار بدهد چون تنها حدود 5 میلیمتر فضا می‌ماند و امکان تأمین هوا جهت مکش فراهم نمی شود.

فاصله پوسته کیس تا شاسی نگهدارنده فن ها در کیس PARS EVO فضای چندانی جهت نصب فن جلوی شاسی و داشتن فضا جهت تامین هوا وجود ندارد.

در کنار این مورد، نوع طراحی پوسته جلو کیس و مجاری توری شکل اطراف ان، هوای چندانی به قسمت جلو وارد نمی‌شود که بتوان جهت خنک سازی رادیاتور استفاده نمود. در صورت نصب فن در جلوی فریم جلو این وضعیت هم بدتر خواهد شد. در کل با توجه به بازار هدفی که این کیس در ایران دارد، بعید است کسی بخواهد واتر کولر یا فن در جلو نصب کند که نگرانی در این رابطه داشته باشد.

عدم وجود حفره کافی در پوسته جلویی کیس PARS EVO احتمال عدم بازدهی رادیتور نصب شده در جلوی کیس را ایجاد می کند.

در بخش نگهدارنده وسایل ذخیره سازی زیر کاور پایین کیس ما شاهد دو قسمت با براکت پلاستیکی جهت ذخیره سازی HDD و/یا SSD ها هستیم که کابل های آن‌ها به سمت پشت کیس قرار می گیرد. درآوردن و گذاشتن این براکت های پلاستیکی نسبت به نسل قبل راحت‌تر و ساده‌تر شده و به راحتی می‌توان هاردیسک ها و درایو های SSD را به آن پیچ کرد.

در مطالب ارائه شده در سایت گرین به امکان نصب یک فن 80mm دارای پروفایل باریک جهت خنک سازی این بخش اشاره شده است که من نتونستم ببینم دقیقاً کجا است و در کل دلیل و سودی در خنک کاری جهت نصب این فن نمی بینم.جای پیچ قفل کننده هارد به سمت جلوی کیس است که جهت قفل کردن هارد سر جای خود باید پوسته جلوی کیس را آزاد کنید.

فضای نصب های وسایل HDDو/یا SSD در بخش پایین کیس. براکت نصب در کیس PARS EVO نسبت به نسل قبل بسیار راحت تر است.
در صورتی که می خواهید براکت ها را در کیس PARS EVO قفل کنید، باید پوسته جلوی کیس را جدا کنید تا به حفره پیچ قفل کن براکت دسترسی پیداک نید.

نصب PSU یا منبع تغذیه در کیس از سمت داخل بوده که با توجه به سایز های مختلف طولی منبع تغذیه ها ممکن است کمی مسأله ساز باشد . ولی پس از نصب، از انواع طولی پاور می‌توان بدون نگرانی از مسدود شدن ورودی هوا استفاده کرد. در رابطه با پاور های نیمه ماژولار بهتر است اول کابل ها متصل شود سپس در جای خود قرار گیرد.

سه فضای نصب SSD در بخش پشتی کیس PARS EVO که یک عدد از ان دارای پوشش است.

نصب پاور با توجه به جهت فن هم به سمت بالا امکان‌پذیر است تا از هوای داخل کیس استفاده کند و هم از سمت پایین. در این صورت از بخش حفره مانند زیر آن که دارای شبکه لانه زنبوری است هوا را مکش می کند. استفاده از هر دو روش، نقاط ضعف و قدرت خودش را دارد و باید بر اساس محیط کار و نیاز جهت را مشخص کنید.

امکان اتصال پاور به صورت برعکس در کیس PARS EVO پیش بینی شده است.

در بخش پشت کیس می‌توان محل نصب 3 عددSSD که دو تای آن به صورت پیچ کردن و سومی را به کمک براکت متصل به بدنه می‌توان نصب و جای گذاری کرد.

محل نصب اپتیکال درایو ها در این مدل با وجود داشتن فضای اتصال برای دو عدد، تنها یک عدد را می‌توان استفاده کرد و دومی توسط پورت ها و دکمه های جلوی کیس مسدود شده است.

در زمان بستن توصیه می‌کنم حتماً هر سه پیچ بسته شود تا حالت افتادگی درایو پیش نیاید.

محل خروجی کابل های پنل I/O جلوی کیس PARS EVO تنها یک optical drive می توان نصب کرد.

محل فن نصب شده در پشت کیس امکان جابه جایی در راستای ارتفاع پوسته بسته به نیاز و همچنین در زمان نصب واتر کولر 120 میلی متری وجود دارد. نوع فن استفاده شده مشابه با مدل GF 120-FSB می‌باشد. که در آخرین سری کیس های GREEN PARS+ هم استفاده شده است.

فن استفاده شده در کیس PARS EVO یکسان با اخرین سری فن های نصب شده در کیس PARS+ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *