سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

Ryzen: بعدی جدید در ساخت سیستم

آرایش رم RAM

در حال حاضر در نسل اول RYZEN سری R7 به علت جدید بودن معماری ارتباطی رم امکان استفاده از رم های بسیار سریع هنوز به راحتی قابل دسترس نیست.

همچنین هنوز مادربردی که حافظه های دارای قابلیت Non-ECC Unbuffered DDR4 را ساپورت میکند، هنوز عرضه نشده است (مادربردهای ساخت GIGABYTE امکان استفاده از این‌گونه رم را دارند ولی در حال حاضر تنها در حالت Non-ECC استفاده می کنند. برای کسانی که شاید تصمیم به خرید این مدل حافظه را گرفته باشند.)

در بیشتر مادربرد های فروخته شده، قابلیت ساپورت تکنولوژی XMP موجود است و امکان استفاده از پروفایل XMP را فراهم می‌کنند ولی در مواردی گذارش عدم کارکرد پروفایل و تنظیم دستی فرکانس های پایین‌تر وجود داشته است.

مورد دیگر در رابطه با نوع چینش رم در دسترسی به فرکانس های بالاتر و تعداد rank های موجود در هر RAM است.

در ساخت رم تکنولوژی rank وجود دارد که به اصطلاح جهت جانشینی 64 بیت گذر گاه داده و یا 64 bit wide data bus استفاده می‌شود ( برای رم های دارای ECC این میزان 72 بیت است)

معمولاً رم هایی که تنها در یک سمت چپ های رم دارند به صورت تک رنک یا rank و مدل های معمول بازار که در دو سمت چیپ رم دارند دو رنک یا rank دارند. در بعضی موارد هم مدل های دارای دو سمت چیپ به صورت 4 رنک یا rank هم عرضه می شوند.

همچنین در صورتی که سازنده رم در مشخصات گذاشته باشد به صورت کد R1 و R2 و R4 در مشخصات رم مشخص است.

در حال حاضر بسته به تعداد رم های یا memory مورد استفاده و همچنین تعداد rank ها موارد زیر جهت فرکانس پیشنهاد می شود.

حالت رم های DRR4 برای رایزن
فرمت رم های توصیه شده برای نسل اول RYZEN

البته در بعضی بررسی ها بسته به شانس ممکن است به فرکانس های نزدیک به 3000 هم رسیده باشند ولی در صورتی که برای سیستم پایدار می‌خواهید این آرایش بهتر جواب می دهد.

در صورت تصمیم به استفاده از تمام شکاف های حافظه یا memory را ( که در حال حاضر 4 است ) دارید پیشنهاد من استفاده از 4 حافظه تک rank است تا کمترین مسأله را داشته باشید.

این موضوع البته ممکن است در آینده با اپدیت فریم ور مادربرد و بهبود تولید CPU های RYZEN و آمدن نسخه های اصلاحی، کمتر شود. همچنین در آینده ممکن است تکنولوژی AMP که مرتبط با تنظیم فرکانس های حافظه برای AMD است، به بهبود این مسئله کمک کند.

 

– Mainboard ها و مدل های موجود در بازار

 

در زمان عرضه RYZEN R7، اولین سری ازمادربرد ها یا mainboard های دارای چیپ x370 و B350 عرضه شده‌اند. جهت راحتی بیشتر کاربران من نمودار قابلیت‌هایی که هر گروه با چیپ مرتبط به طور استاندارد عرضه می‌کند را در کنار قابلیت‌هایی که خود پردازنده های RYZEN را می گذارم.

 

2017-AMD-at-CES-Ryzen-10-1140x641
2017-AMD-at-CES-Ryzen-09-1140x641

در صورت استفاده از نرم افزارهای بهینه شده برای استفاده از چند کارت گرافیک، استفاده از مدل x370 بازدهی بیشتری را خواهد داشت (در مدل b350 شکاف دوم PCI-E عرضه شده، معمولاً در حالت x4 و نسل 2 خواهد بود که پهنای باد کمتری را خواهد داشت. بعضی از مادربرد های گیگابایت شکاف سوم هم فراهم کرده‌اند ولی در حالت X1 کار خواهد کرد)

اگر بازیکن حرفه‌ای هستید و از حالت SLI شرکت NVIDIA استفاده می‌کنید حتماً باید مدل x370 را خریداری کنید. چون در مدل b350 تنها حالت crossfire پیش‌بینی شده است.

مورد بعدی در رابطه با کسانی است که برنامه استفاده چند ساله دارند و ممکن است بخواهد اورکلاک کنند.

 

2017-AMD-at-CES-Ryzen-08-1140x641

پیشنهاد می‌کنم در زمان خرید به تعداد فاز های تغذیه مادربرد دقت کنید چون جهت اورکلاک رایزن مدار تغذیه باید توان خروجی پایدار و بالایی را داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم از مدل های b350 دوری کنید چون مادربرد های دارای این چیپ معمولاً تعداد فازهای مشخص و پایینی دارند ( مگر اینکه بعداً سازندگان مادربرد مدل های بهتر عرضه کنند ).

توجه داشته باشید با توجه به جدید بودن معماری RYZEN هم در cpu ها و هم در mainboard ها احتمال موارد باگ وجود دارد و در زمان خرید پیشنهاد می‌کنم که حتماً بایوس را اپدیت کنید.

همچنین توصیه می‌کنم از جایی خرید کنید که بتوانید در صورت مشکل در فریم ور یا firmware و از کارافتادن مادربرد بتوانید آن را تعویض کنید ( تا الان از هر شرکت یک مورد گزارش در رابطه با از کار افتادن مادربرد بعد از تنظیماتEFI پیش آمده است.البته در حجم انبوه بررسی شده قطره در دریا است ولی بهتر است آماده باشید.)

 

– cpu cooling، تقریباً ساپورت

خنک سازی پردازنده های جدید RYZEN برای گروهی از کاربران مهم است.

AMD-Ryzen-CPU-Coolers for am4
نسل جدید کولر های استاندارد برای پردازنده های رابزن

در حال حاضر موردی که مشخص است کارکرد خنک این CPU با کولر های استاندارد AMD است که به طور پیش‌فرض با آن عرضه می‌شود. در صورتی که بخواهید از کولر پردازنده قوی‌تر استفاده کنید باید توجه داشته باشید به علت محل قرار گیری سوراخ‌ها در مدل AM4 نسبت به AM3 ممکن است در جای خود درست نصب نشود.

 

کولر هایی که از اتصال استاندارد AMD استفاده می‌کنند، به علت مکانیزم نصب مورد استفاده احتمال نصب درست بیشتر است ولی در مواردی ممکن است نصب نشود.

compatibility for am4 and am3 cooler
نمونه ای از مادربرد های AM4 که امکان نصب کولر های AM3 را دارند

بعضی سازندگان مادربرد جهت رفع این مشکل در نسل اول مادربرد ها دو حالت سوراخ AM3 و AM4 را تعبیه کرده‌اند تا امکان نصب کولر های نسل قبل فراهم شود و باید در زمان خرید دقت کنید آیا مادربرد شما ساپورت می‌کند یا خیر.

 

windows 

windows 10 در حال حاضر ساپورت کامل cpu های جدید RYZEN را در آخرین اپدیت خودش قرار داده است ولی با وجود این، چند مورد باگ گزارش شده است از جمله در حالت تنظیمات مصرف برق سیستم تأخیر زیادی در تغییر فرکانس ها دارد و همچنین در زمان شناسایی مسیر های پردازشی پردازنده که با قابلیت SMT اضافه شده است، دچار مشکل است و آن‌ها را به عنوان یک هسته شناسایی و رفتار می‌کند و ممکن است در بازی‌ها باعث افت1 تا 5 درصدی در بازی‌ها شود. طی اخبار منتشر شده قرار هست اپدیتی در ویندوز جهت رفع این مشکل منتشر شود.

 

نتیجه‌گیری

عرضه پردازنده ها یا CPU های RYZEN توسط AMD قطعاً تأثیر زیادی در بازارهای جهانی و همچنین ایران خواهد داشت و مسیر جدیدی را در حوزه سخت‌افزار و همچنین توسعه نرم‌افزارها و بازی‌ها خواهد داشت ( گرچه در حوزه بازی‌ها احتمالاً زمان خواهد برد تا از بیش از 4 هسته استفاده کنند ).

در کنار این موارد به احتمال زیاد تولید مدل های دو هسته ای هم به مرور کمتر و بسیار ارزانتر و در حد کارهای اداری کاهش پیدا خواهد کرد که امکان اپدیت سیستم‌های ادارات را با هزینه کمتر فراهم می کند.

AMD-Ryzen-1800x-1700x-1700-boxes-coolers

در ادامه در صورت داشتن سؤال و نقد در رابطه با مقاله می‌توانید در بخش دیدگاه‌های سایت، سؤال خود را بپرسید.

همچنین در صورتی که در فروم می‌خواهید استفاده کنید، من در سایت p30world حضور دارم و در بخش پردازنده و رم و همچنین بخش مادربرد می‌توانید سؤالات خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *