سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

اولین سری RYZEN در ایران: بازار هدف چه کسانی هستند؟

ASUS PRIME X370-PRO

ASUS PRIME X370-PRO

در ادامه، مادربرد بعدی که در سطح حرفه‌ای قرار می‌گیرد و همچنین دارای چیست X370 است، مادربرد ASUS PRIME X370-PRO می‌باشد و نسبت به قبل بجز افزایش امکانات سری های قبل امکان پشتیبانی از قابلیت SLI در کنار CrossFireX را فراهم کرده است که در مادربرد های دارای چیپست B350 وجود ندارد و برای کسانی که می‌خواهند از دو کارت گرافیک (محصولات NVIDIA یا بیشتر ( محصولات AMD ) می‌خواهند استفاده کنند، انتخاب مناسبی است.

این مادربرد همچنین دارای بیشترین تعداد VRM به صورت 8+2 در کنار داشتن هیت سینک بزرگ بر روی آن، پایدارترین اورکلاک را برای افرادی که حداکثر قدرت پردازنده های RYZEN را می‌خواهند به کمک خنک کننده های حرفه‌ای به دست بیارند، به احتمال زیاد فراهم می کند.
VRM-side-of-ASUS-PRIME-X370-PRO

این مادربرد بیشتر برای حرفه‌ای هایی که بازی دوست هستند ( کسانی که در کنار بازی کارهای دیگر هم انجام می‌دهند و از چند کارت گرافیک استفاده می‌کنند) مناسب است.

همچنین کسانی که به صورت حرفه‌ای در کارهاشون، از قویترین کارت های گرافیکی در تعداد 2 یا 3 عدد استفاده می‌کنند، این مادربرد مناسب‌تر از مدل قبلی است.
ASUS PRIME X370-PRO

ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO

ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO
چهارمین و آخرین مادربرد عرضه شده در گروه که گرانترین آن هم هست، مدل
ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO می باشد. این مادربرد در گروه برند ROG یا Republic of Gamers می‌باشد که AMD تلاش کرده بهترین کیفیت را در ساخت و طراحی این مادربرد به کار ببرد.

در کنار این موارد ASUS بر روی این برد به قابلیت مود یا mod کردن آن، در طراحی های خاص ساخت کیس و زیبا سازی کیس های مودینگ تبلیغات کرده است.
این کیس همچنین از نسل جدیدی از محصولات در بخش
VRM ها استفاده کرده و بر روی قابلیت آن مانور داده است، ( که البته در صورت پیدا کردن بازدهی و مشخصات آن بعداً به مقاله لینک خواهم زد  اپدیت: بهترین منبع در  رابطه با بخش VRM در ویدیوی اپدیت شده در  یوتوب توسط    Actually Hardcore Overclocking  در کانال Gamers Nexus شرح داده شده است )

 VRM side of ASUS-ROG-CROSSHAIR-VI-HERO

از لحاظ مورد استفاده و قیمت، بنظر من این مادربرد بیشتر به درد کسانی می خورد که می‌خواهند مودینگ ، اورکلاک و/یا از آخرین توان مادربرد استفاده کنند ( از جمله نیاز دارند که کلی وسایل USB وصل کنند، چون نمی دونم کسی می تونه تمام پورت هارو استفاده کنه یا نه؟!؟!؟)
ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO

تمام مشخصات مادربردهای عرضه شده از لحاظ تعداد شکاف های M.2 مساوی و به تعداد یک عدد است و کسانی که می‌خواهند از تعداد بیشتری استفاده کنند بهتر از مادربرد های ASUS PRIME B350-PLUS و ASUS PRIME X370-PRO و ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO به کمک کارت های تبدیل کننده PCI-E به M.2 استفاده کنند.

گروه های خریدار:

گیمر ها و سری اول عرضه

احتمالاً تعداد زیادی از کاربران که بین خرید مادربرد های پلتفرم اینتل با پردازنده CORE i7 7700K و پلتفرم RYZEN R7 1700X خواهند ماند که کدام را بگیرند.

جواب به این سؤال نسبتاً سخت است به چند دلیل:


بازدهی بازی های سال‌های گذشته

بیشتر بازی‌های عرضه شده در چند سال گذشته ( و بهتر است بگوییم بازی‌هایی که در دوره کنسول های PS4 و XBOX ONE ) عرضه شده‌ اند بیشتر تمرکز و بهینه سازی را بر روی سیستم‌های چهار هسته ای یا core با 8 مسیر پردازشی یا theard داشته است. این موضوع به علت محصولات پر فروش در رده mainstream اروپا و آمریکا است، که از سری CORE i7 های 4 هسته ای با 8 مسیر پردازشی متمرکز کرده‌اند و باعث می‌شود که محصول فعلی بازدهی ای در بین دو سری CORE i5 ها و CORE i7 های اینتل داشته باشد. ( البته مدل های 6، 8 و 10 هسته ای اینتل هم به همین خاطر بازدهی جندانی در مقابل قیمت بالایی که دارند نشان نمی دهند) در صورتی که کسی تمرکز بر روی داشتن بیشترین بازدهی در بازی‌های این نسل را داشته باشد، محصولات CORE i7 مناسب‌تر برای این گروه خواهد بود.


بازدهی در بازی های نسل بعد

با توجه به تصمیم اینتل به آوردن پردازنده های 6 هسته ای در نسل بعد خود از رده workstation و enterprise که رده mainstream ، باعث افزایش استفاده از تعداد هسته ها و مسیر پردازشی بیشتر توسط بازی‌ها می‌شود ولی مسأله ای که هست تصمیم بازی سازها در تمرکز در تعداد هسته ها خواهد بود.

در صورتی که INTEL بتواند مشتریان زیادی را در نسل های بعد به سمت 6 هسته ای های خود که احتمالاً سرعت بالاتری خواهند داشت ببرد مدل های 8 هسته ای AMD همچنان بازدهی کمتری را نسبت به مدل های 6 هسته ای خواهند داشت.

در صورتی که AMD یتواند بازار را به سمت مدل های 8 هسته بکشد و برنامه نویس ها، تلاش به استفاده از تمام توان پردازنده های R7 را داشته باشند، قطعاً بر مدل های 6 هسته ای INTEL برتری پیدا خواهند کرد.

رفتن به یکی از دو مسیر بالا ارتباط مستقیم به خریداران اروپایی و آمریکایی دارد که به کدام سمت سوق پیدا کنند و فروشندگان و مشاوره دهندگان سخت‌افزار، مردم را به کدام سمت ترغیب کنند.

در کنار آن تصمیم سازندگان پی سی در استفاده از سیستم‌های 8 هسته ای در مقابل 6 هسته ای هم مهم خواهد بود


گیمر ها
: تفاوت قشر ها در ایران

در ایران برعکس خارج به علت تفاوت در‌آمد ها و شرایط اقتصادی،سری core i5 بیشتر در ایران به عنوان mainstream طرفدار دارد که رنج محصولات رایزن مدل R7 1700 مناسب‌تر برای این گروه است تا مدل R7 1700X. در کنار این موضوع سری R5 را داریم که احتمالاً در اوایل فصل تابستان عرضه خواهد شد و در مدل های R5 1600X و R5 1600 خواهد بود، قطعاً انتخاب مناسبی برای تمام افراد دارای پردازنده های CORE i5 از سری نسل اول تا4 در سیستم‌های فعلی خود استفاده می کنند، خواهد بود.

البته با توجه به تصمیم وارد کننده در عدم واردات مدل R7 1800X به علت نداشتن کولر، احتمال عرضه مدل R5 1600X کمتر می‌شود، مگر اینکه خواهان برای این مدل به علت دسترسی به فرکانس3.8GHz زیاد باشد.


اورکلاکر ها و مود کنندگان
: گروه اقلیت در تصمیم واردکنندگان

اورکلاکرها یا overclocker ها که در خارج به علت وجود جمعیت و تأثیر گذاری در تصمیم خریداران، مورد توجه فروشندگان سخت افزار به صورت خرده فروشی هستند تا از طریق آن‌ها در بازار حضور بیشتری داشته باشند، ولی در ایران به علت تضمین فروش بیشتر و پوشش وسیعتر بازار توسط واردکنندگان ( که نماینده مستقیم نیستند ) محصولاتی وارد می‌شود که طیف وسیعتر با نسبت قیمت به بازدهی در کنار مرجوعی و مسائل حاشیه‌ ای کمتر را داشته باشد.

این موضوع بر روی محصولات RYZEN با توجه به نسل قبل محصولات AMD که در ایران خواهان زیادی نداشت، تشدید می‌شود که برای وارد کننده احساس ریسک بیشتر را دارد و به همین خاطر، در سری اول شاهد عرضه مدل R7 1700X هستیم.

از دید وارد کننده، احتمالاً مدل R7 1800X به علت نداشتن کولر در بسته بندی و مدل R7 1700 به علت فرکانس خیلی پایین و احتمال عدم جذب توسط خریداران عادی ( نه اورکلاکر ها )، در سری اول عرضه نشده است و در صورتی که فروش بالای مدل فعلی و خواهان داشتن مدل های دیگر، احتمال واردات مدل های دیگر بیشتر می شود.

در مورد سری R5 تأثیر موارد بالا می‌تواند در واردات مدل R5 1600X هم تأثیر گذار باشد ( به علت نداشتن کولر ). در صورتی بازار خواهان این مدل به علت فرکانس بالاتر به طور پیش فرض باشد، خود به خود بازار کولر های نیمه حرفی و حرفه‌ای گرم می‌شود که همراه این پردازنده باید خریداری شود.

در صورتی که فروشنده احساس کند ریسک فروش این مدل زیاد و/یا احساس کند عرضه این مدل بر روی فروش مدل R7 1700X تأثیر شدید بگذارد، احتمال عرضه مدل R5 1600 بیشتر خواهد شد که از لحاظ فرکانس پایه و توربو پایین‌تر است. البته در صورتی که خنک سازی داخل کیس و پردازنده مناسب باشد، با توجه به قابلیت XFR، شانس رسیدن به فرکانس های بالاتر در مدل R5 1600 بیشتر است و به 200 تا 300 مگاهرتز می رسد. این مدل همچنین بین اورکلاکر های رده متوسط در کنار مدل R7 1700 بیشتر طرفدار خواهد داشت.


کاربران نیمه حرفه‌ای وحرفه‌ای در حوزه گرافیک، صنعتی، مدل سازی و …
.

این سری از مادربردها از لحاظ قابلیت و بازدهی بدون شک، بهترین انتخاب در حال حاضر برای این گروه از کاربران است به این علت که اگر محصولی مشابه را از سمت INTEL بخواهند تهیه کنند بدون شک بهترین انتخاب است چون محصولی مشابه این قابلیت با اختلاف قیمت زیادی قرار داده و در صورتی که هم قیمت با این سیستم بخواهید سیستم جمع کنید یا باید از پردازنده های Xeon با فرکانس های پایین استفاده کنید یا از سیستم 6 هسته intel.


جمع‌بندی
amd RYZEN R7 1700X

اولین سری محصولات عرضه شده از سری RYZEN جزو مواردی است که به طور کامل بازار نیمه حرفه ای و حرفه‌ای را در حوزه تولید محتوا، رندر و کارهای تحلیلی صنعتی، تکان می دهد.

محصولات فعلی برای قشر وسیعی که هنوز از سیستم‌های core i7 مدل های 4 هسته ای استفاده می‌کنند و هنوز بودجه کافی برای خریدن مدل های 8 هسته ای اینتل در کنار مادربردهای گران قیمت آن ندارند و یا تصمیم به خرید داشتن، تأثیر شدید می‌گذارد و امکان خرید موارد جدید را جهت افزایش بیشتر بازدهی در مواردی که قبلاً بخاطر بودجه نداشته‌اند فراهم می کند.

اما در حوزه بازی این‌ مورد پیچیده‌تر و در حوزه مصرف روزانه با توجه به تغییرات شرایط زندگی در قشر های مختلف در ایران سخت تر می شود.( که البته مورد آخر شامل محصولات رده پایین INTEL هم شده است.)

کسانی که در حال حاضر سری core i7 مدل های 4 هسته ای از نسل 1 تا 3 را دارند در صورت تصمیم برای خرید سیستم جدید، می‌توانند بر روی خرید RYZEN های R7 هشت هسته ای و همچنین R5 های دارای شش هسته حساب کنند ولی کسانی که از نسل 4 تا 7 را دارند در صورتی که تنها برای سرگرمی استفاده می‌کنند بهتر است صبر کنند تا سمت و سوی بازار جهانی مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *