سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

نقد و بررسی corsair XMS3 1600mhz CL11

جمع‌بندی

با توجه به نتایج به دست آمده این رم توانایی رسیدن به زمانبدنی و فرکانس 2200mhz را در نمونه‌ای که من داشتم دارد و نتایج بدست آمده به نتایج مدل های 2400mhz با زمانبندی CL11 بسیار نزدیک است.

همچنین برای کسانی که در مادربرد هایی که توان افزایش فرکانس محدود است این امکان استفاده از زمانبندی ها timing های پایین‌تر را دارا است که امتیاز بسیار خوبی است.


نتیجه گیری
:

مجدداً به این سؤال بر می گردیم:

رم های xms3 1600mhz cl11 موجود در ایران مناسب چه گروه کاربری است؟

در جواب می‌توان گفت این رم توانایی بالایی در اورکلاک شدن دارد و این امتیاز برای تازه کاران در حوزه اورکلاک امتیاز خوبی هست.

همچنین برای کسانی که این‌گونه رم را دارند و مانده اند آیا مدل مشابه بگیرند یا کلاً رم ها را عوض کنند، در صورتی که بتوانند رم های خود را اورکلاک کنند امکان دسترسی به توان مشابه رم های 2400mhz را دارا خواهند بود.

بجز موارد نرم‌افزار که بسته به تنظیمات و خصوصیات هر کدام، نتایج مختلفی می‌توان از فرکانس و زمان بندی بدست اورد، یکی از موارد پر کاربرد در رابطه با افزایش پهنای باند رم، استفاده از چندین کارت گرافیک در حالت SLI و CORSSFIREX در بازی‌ها در کنار نرم افزارهای دارای توانایی استفاده از چند کارت گرافیک است.

توجه داشته باشید در صورتی که سیستم‌های مورد استفاده شما در کار تجاری یا برای سیستم‌های اداری استفاده می‌شود، در صورتی که مسئول IT توان مدیریت و نگه داری سیستم‌های اورکلاک شده را نداشته باشد ( کسی مثل لاینوس از LinusTechTips فکر نمی‌کنم تو ایران فعلاً پیدا بشه! ) ارزش اپدیت یا خرید مجدد ندارد و بهتر است مدل های دیگر که توسط سازنده تضمین رسیدن به پهنای باند بالا را دارند استفاده کنید.

همچنین کسانی هم که محاسبات حساس انجام می‌دهند ( محاسبات رفتار مواد، محاسبات ریاضی سنگین و موارد مشابه ) هم از دید من بهتر است رم های خود را با مدل های تضمین شده با فرکانس بالا و یا انتخاب بهتر استفاده از سیستم‌های که قابلیت پشتیبانی رم های دارای قابلیت تصحیح خطا ECC memory یا Error-correcting code memory را استفاده کنند. چون برعکس کارهای گرافیکی، بازی و …. در صورتی که احتمال رخ دادن خطای داده در استفاده طولانی مدت رخ بدهد، خطا در اطلاعات در این‌گونه موارد بر عکس کارهای گرافیکی و یا بازی می‌تواند خطای زیادی در نتایج ایجاد کنند و توصیه نمی شود.

از دید من برای افراد عادی، اگر کسی از این رم قبلاً داشته و آشنا با روش اورکلاک overclock رم باشد، می‌تواند با خرید یک کیت دیگر به صورت دست دوم با هزینه کمتر و اورکلاک کردن ان، بازدهی مشابه رم های 2400mhz بدست بیاورد و عملاً خرید این‌گونه رم ها در صورتی که نتوانید اورکلاک کنید و کار حساس انجام بدید، ارزش ندارد. خود من الان یک نمونه رم جدید تهیه کرده‌ام تا بازدهی آن را مقایسه کنم و با این نتایج اگر نتوانم رم جدید را اورکلاک کنم، تقریباً از لحاظ بازدهی به قیمت، سودی از تعوبض رم نخواهم برد.

امیدوارم این مقاله مورد استفاده دوستان واقع بشود و اگر کسی سؤالی در این رابطه داشت می‌تواند در بخش نظرات سؤال خود را بپرسد تا جواب بدهم.

 

2 thoughts on “نقد و بررسی corsair XMS3 1600mhz CL11

  • محمد

    سلام
    تشکر از شما بابت مقاله ی مفیدتون
    من 2 عدد از این مدل رم ها رو دارم CMX8GX3M1A1600C11
    ببخشید الان میشه روی مادربرد Asus m5a88 v evo این رم ها رو اورکلاک کرد ؟
    فیلم آموزشی گیر میاد ؟
    من دفعه ی اولم هستش برای همون میگم.
    سیستم رو هم برای گیم و کارهای عادی استفاده میکنم.
    مشخصات سیستمم

    Asus m5a88 v evo
    CPU AMD FX 8350
    Ram 2*8
    پاور گرین GP480A-EU Plus
    VGA MSI GTX 960 4G Gaming X

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    • بهزاد

      سلام
      پوزش بخاطر تاخیر در جواب
      یک نکته قبل از راهنمایی ها – اورکلاک کردن قطعات با ریسک خودتان انجام خواهد شد و قطعات را از شرایط تعریف شده سازنده خارج خواهد کرد
      در رابطه با سوالی که مطرح کردید:
      – بله مادربرد Asus m5a88 v evo امکان اورکلاک تا 2000mhz را به صورت اسمی فراهم کرده است.
      – در رابطه با اورکلاک بر روی این مادربرد چندین ویدیو وجود دارد که به صورت کلی منوهای قابل دسترس در بایوس جهت تغییرات و/یا اورکلاک کردن کلی یک سری مجموعه از قطعات را نمایش داده اند به عنوان نمونه:
      https://www.youtube.com/watch?v=7qbwWG2tn8s
      ولی قبل از ان توصیه می کنم مباحث عمومی اورکلاک را از طریق ویدیوهای اموزشی دیگر، مخصوصا انهایی که در رابطه با بازیافت قطعات قدیمی و جمع کردن مجدد قطعات با ترکیب مناسب تر و اورکلاک انها در youtube گذاشتن اول نگاه اولیه بندازید تا با مباحث اولیه و رسیک های ان، علائم و تجربیات انها اشنا بشوید و در کنار ان در فروم های خارجی ( اگر روان با اینگلیسی هستید ) چرخ بزنید تا ریسک انجام اورکلاک را کاهش بدهید و در نهایت هم حتما دفترچه راهنمای مادربرد و مخصوصا بخش بایوس و تنظیماتی که فراهم می کند را مطالئه کنید تا رفتار سیستم را بهتر درک کنید و ریسک صدمه در حین انجام این کار را کاهش بدهید.
      لینک دفترچه مادربرد:
      https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A88-V_EVO/E6530_M5A88-V_EVO.zip
      – اگر تجربه اول شماست و به عنوان سیستم شخصی استفاده می کنید، توصیه می کنم حتما موارد قبل را انجام بدهید.
      اورکلاک کردن، ریسک صدمه دیدن به قطعات و خارج شدن از شرایط تعریف شده و تضمین شده از طرف سازنده های قطعات را به همراه دارد و در صورتی که درست انجام نشود عمر قطعات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در مواردی هم به صدمه به قطعات می انجامد. برای نمونه تجربه اورکلاک رم من بعد از یک ماه اشنایی با مباحث اولیه اورکلاک رم، خواندن مطالب مختلف، پیدا کردن نکاتی که می تواند ریسک صدمه را کاهش دهد، خواندن دفترچه راهنمای مادبرد و …. حاصل شده است و در کنار انجام اورکلاک برای اولین بار نیاز به صبر و وقت گذاشتن جهت و انجام مرحله به مرحله تغییرات دارد. در مقاله من تنها خلاصه ای از ان را شرح داده ام و مباحث این بحث بسیار بیشتر از ان است.
      توجه داشته باشید که اورکلاک رم به احتمال زیاد در نرم افزارهای حرفه ای نسل جدید و همچنین بازی های نسل جدید( معمولا 2015-2016 که کنسول های نسل جدید عرضه شده اند ) تاثیر خود را بهتر نشان می دهد تا بازی های قدیمی تر.( و البته تاثیر ان در صورتی که بقیه قطعات گلوگاه نباشند خود را بهتر نشان خواهد داد) و در صورتی که تنها وبگردی، افیس یا کارهای ساده انجام بدهید به سختی می توانید فرقی حس کنید.

      در انتها هم یک توصیه دوستانه:
      در صورتی که می خواهید بقیه قطعات خود را هم اورکلاک کنید ( cpu, gpu و …. ) پیشنهاد می کنم جهت صدمه ندیدن قطعات، منبع تغذیه را به مدل های بالای 530 وات ارتقاع بدهید. در غیر این صورت رسیک صدمه به قطعات در طولانی مدت و خراب شدن منبع تغدیه زیاد است. همچنین تهویه مناسب را هم داخل کیس فراهم کنید، تاثیر تهویه در اورکلاک و همچنین پایداری سیستم در موارد بسیاری مثبت بوده است.

      اگر در اینده خود شما و/یا از طریق کمک افراد اشنا به این موارد این کار را انجام دادید خوشحال می شم تجربه و نتیجه را هم به اشتراک بگذارید. ^^
      موفق باشید

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *