ترفند های سخت افزاریسخت افزار

اپدیت سیستم های سخت افزاری: وسایل ذخیره سازی



اولین انتخاب: وسایل ذخیره سازی


در این رابطه دیدگاه‌های بسیاری وجود دارد که اولین اپدیت را چه و چگونه باید انجام داد و بحث‌های مختلفی شده و نقد و بررسی بسیاری در این رابطه نوشته شده و دنبال کردن تمام بحث‌ها و بررسی تمام زوایای آن‌ها وقت و انرژی زیادی را خواهد برد ولی من این کارو انجام داده ام و پس از بررسی بسیار بهترین روش اپدیت رو به این ترتیب انتخاب کردم تا امکان استفاده از قطعات در سیستم بعدی وجود داشته باشد.

برای کسانی که همه جور کاری با سیستم انجام می‌دهند ( کسانی که گیمر هستند یا نسبت گیم بیش از 50 درصد است احتمالاً اولویت ها چیز های دیگری می شود) اولین و بهترین اپدیت، اپدیت کردن فضای ذخیره سازی سیستم از هارد دیسک یا HDD به SSD یا درایو حالت جامد ( معمولاً همه SSD صدا می زنند) است.

علت این کار رشد آرام و خطی سرعت هارد در انتقال تک فایل ( از حدود40-70 از نسل اول این هارد ها تا حدود 160-170 مگابایات در مدل های فعلی ) و تغییر خیلی کم سرعت هارد در خواندن تصادفی اطلاعات و فایل‌های کوچک – معمولاً 4 KB - (تقریبا نا محسوس - مگر در مادربرد های جدیدتر با هارد های دارای ساپورت AHCI و در حال فعال، حدود 2-3% افزایش بازدهی – به طور میانگین زیر 10 MB/s) است. این در حالی است که SSD ها دارای سرعت ذخیره سازی بین 200 تا 600 MB/s و حتی بیشتر به صورت انتقال تک فایل ( سرعتی که به صورت تبلیغی در تمام مدل ها اعلام می‌شود ) و سرعت بالا 100 MB/s و حتی بیشتردر خواندن تصادفی فایل‌های کوچک – معمولاً 4KB هستند که به عاملی در افزایش سرعت لود شدن سیستم عامل و نرم‌افزار ها و همچنین کمک به افزایش سرعت مواردی که نیاز به خواندن فایل‌های کوچک ولی به تعداد زیاد است می شود. در حالت عادی در سیستم‌های دارای HDD، سیستم باید به مقدار زیادی منتظر رسیدن اطلاعات از هارد باشد در حالی که در سیستم‌های دارای SSD، این انتظار به مراتب کمتر خواهد بود. در این رابطه نتایج تست گروه  tom's hardware که بر روی نسل های مختلف HDD و SSD تست شده اشاره کرد و نقطه قوت SSD ها را در این رابطه دید.
 
crystaldiskmark_sequential_read
خواندن 4000MB اطلاعات از قبل مشخص
crystaldiskmark_sequential_write
نوشتن 4000MB اطلاعات از قبل مشخص
crystaldiskmark_random_read
نتایج خواندن 4000MB اطلاعات به صورت تصادفی در سایز 512KB
crystaldiskmark_random_write
نتایج نوشتن 4000MB اطلاعات به صورت تصادفی در سایز 512KB
crystaldiskmark_random_write_4kb_qd_1
نوشتن 4000MB اطلاعات به صورت تصادفی در سایز 4KB
crystaldiskmark_random_read_4kb_qd_1
خواندن 4000MB اطلاعات به صورت تصادفی در سایز 4KB
در حالی که HDD از لحاظ مدت نگهداری اطلاعات و عمر و پایداری به کیفیت بالایی رسیده‌اند اما در بازدهی کلی، تقریباً رشد کمی داشته‌ و به عاملی برای کاهش کلی بازدهی سیستم درفعالیت های امروزی که چند منظوره و چند کاره بودن مهم است، تبدیل شده اند. SSD ها طی چندین سالی که عرضه شده‌اند اصلاحات و رشد زیادی از لحاظ تکنولوژی و پایداری داشته‌ و همچنین از لحاظ قیمت به حد قابل قبولی برای مصرف کننده متوسط و پایین به عنوان فضای ذخیره سازی روزمره رسیده‌اند، به طوری که در سیستم‌های امروزی جهت افزایش بازدهی سیستم به یک روش ساده برای افزایش سرعت سیستم تبدیل شده است.

در کنار این موارد اپدیت به SSD این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از فضای بیشتری از HDD برای ذخیره سازی فایل‌های بیشتر استفاده و همچنین، در صورت ساخت سیستم جدید از SSD موجود روی سیستم جدید استفاده کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *