ترفند های سخت افزاریسخت افزار

اپدیت سیستم‌های سخت افزاری: USB3.1 و USB3.0

کارت های USB 3.1 یا USB3.1 gen 2

کارت های USB 3.1 یا USB3.1 gen 2 بخاطر جدیدتر بودن و نیازمندی پهنای باند بیشتر، در حال حاضر در بازار کمتر موجود است. همچنین بخاطر آمدن استاندارد USB TYPE-C باز هم امکان عرضه شدن کارت اختصاصی این پورت را کمتر و عرضه ترکیبی این پورت را با TYPE-C بیشتر می کند. با این حال با توجه به نیاز گروه‌هایی که دارای ساپورت این تجهیزات هستند توضیحات لازم را می‌گذارم تا با کمک مادربرد های جدید تر بتوانند ساپورت این پورت را قرار بدهند.

 

XQT9VuBEhB4IZFA8_setting_fff_1_90_end_1000.png
نمونه‌ای از این کارت – تنها از روی جعبه، توضیحات روی برد و تست کردن می‌توانید تفاوت را متوجه شوید
همانطور که در بخش‌های قبلی گفتم سرعت این پورت به 10Gbit/s یا حدود 984/6MB/s از لحاظ تئوری می‌رسد که تقریباً دو برابر سرعت نوع gen 1 است. به همین خاطر نوع کارت های عرضه شده برای این پورت معمولاً تفاوت‌هایی با هم دارند.

اولین مورد کارت های مطرح معمولاً برای PCI-E x2 ver 2 ساخته می‌شوند تا پهنای باند کافی را برای پورت ها تأمین کنند. ا باشد که با توجه به دو برابر بودن پهنای باند نسبت به نوع شکاف x1 پهنای باند کافی برای حداقل یک پورت را فراهم می کنند. در بازار ممکن است انواع کارت جهت نصب بر روی شکاف PCI-E ver 3 x1 موجود باشد که در این رابطه باز امکان ساپورت پهنای باند کافی وجود دارد.

درایو های کارت های USB 3.1 gen 2 باز به علت جدیدتر بودن تکنولوژی در ویندوز 8.1 به طور پایه و محدود موجود است و برای استفاده از تمام قابلیت‌ها و استاندارد های جدید تر این پورت باید از ویندوز 10 استفاده کنید تا بیشترین سازگاری را داشته باشید. البته مثل ویندوز 7 شرکت های مختلف درایو های ثانویه را عرضه کردند که تا حدودی جبران می کند.

مدار تغذیه این کارت ها مثل مدار تغذیه کارت های USB 3.0 یا USB 3.1 gen1 مشابه است، با وجود این توصیه بر استفاده از کانکتور ثانویه است تا امپر لازم تأمین و فشار کمتری به مدار تغذیه شکاف PCI-E بیاید.
 

پورت USB 3.0/3.1 بر روی کیس

در کیس های ساخته شده در سال‌های اخیر به طور پیش‌فرض حداقل یک پورت USB نسل 3.0/3.1 وجود دارد با وجود این می‌توان با اضافه کرد ماژول های جانشین به قسمت نگه دارنده CD/DVD یا floppy disk/cardreader پورت های اضافه را از کارت به جلوی کیس اورد.

USB-3-0-Front-Panel-2-Port-with-internal-19-Pin-USB-3-0-Pin-Header-280x280
نمونه‌ای از این ماژول ها- برداشته شده از دیجیک

باید توجه داشت که محل اتصال به صورت سفارشی ممکن است بر روی کارت موجود باشد یا نباشد و باید در زمان خرید به روی کارت دقت کنید.

ximg_544a8d3343756.jpg.pagespeed.gpjpjwpjjsrjrprwricpmd.ic_.C9AzQg1QCe
نمونه‌ای از محل اتصال کابل بر روی کارت. ممکن است به صورت کانکتور در این مدل از سمت انتها یا به صورت پین بر روی کارت باشد
 

USB Type-C، پورتی برای آینده

PEXUSB311A1C.main_
USB3.1 gen 2 سمت راست و اتصال USB type C سمت چپ

احتمالاً ممکن است برای کسانی که این نامگذاری را ببینند تعجب کنند که این چه نوع پورتی است؟ آیا با ورژن های قدیم USB سازگار است؟

USB Type-C در اصل یک اصلاحیه جهت همگانی کردن فرم اتصال USB است که در انواع مختلف عرضه شده و بهینه سازی جهت نسل های بعدی این شکاف است. شکل پورت این کابل از لحاظ فیزیکی با هیچ یک از نسل های قبل خود یکسان نیست و همچنین تعداد پین های ارتباطی بر روی پورت به 24 افزایش پیدا کرده است در ادامه نمونه‌ای از اشکال مختلف کابل USB در مقابل Type-C را مشاهده می کنید.

جمع‌بندی

استفاده از پورت USB بخاطر فراوانی وسایل مورد استفاده و همچنین پشتیبانی محدوده وسیعی از وسایل جدید از استاندارد های جدیدتر می‌تواند به کاهش زمان انتقال داده‌ها بین وسایل و بسیاری موارد دیگر کمک کند و با توجه به حجم گسترده استفاده از این پورت نیازمندی به ساپورت ورژن های جدیدتر در مادربرد های نسل های قبل می‌تواند عمر استفاده از این سیستم‌ها را افزایش دهد. امیدوارم با کمک این مطلب بتوانید با خرید کارت مناسب، بیشترین بازدهی را از پورت USB داشته باشید.

2 thoughts on “اپدیت سیستم‌های سخت افزاری: USB3.1 و USB3.0

  • Manasa21

    واقعا سپاس بابت توضیحاتی که دادید و خیلی به من کمک کرد . خیلی روان و ساده همه نکات رو توضیح دادید .همیشه موفق و شاد باشید …

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *