سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

بررسی اطلاعات منتشر شده از GREEN PiO

مقدمه

 

یکی از اخباری که قبل از شوک سقوط ارزش ریال، خارج شدن امریکا از برجام، مسائل واردات و محدودیت ها و ….. وجود داشت، خبر عرضه محصول PiO توسط شرکت green بود که البته بعد از این اتفاقات مثل خیلی موارد دیگر در لابه لای اخبار و گرفتاری ها و مسائل زندگی گم شد و پس از چندین ماه، مجددا بخاطر درخواست تعویض یک سیستم قدیمی AIO یا All in One ( سیستم هایی که تمام موارد مورد نیاز در پشت مانیتور جمع شده است و تنها لازم است به برق زده شود) یاد این محصول افتادم و دیدم بد نیست وضعیت این محصول را نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار، قیمت و موجودیت آن را بررسی کنم. متاسفانه نقد و بررسی سخت افزاری و نرم افزار بدون وجود محصول برای من امکان پذیر نیست و تنها می توانم از تصاویر موجود مواردی که می تواند مفید باشد را بررسی کنم.

PIO – پلتفرمی منعطف تر

 

Green PiO که شباهت های بسیاری به محصولات AiO یا All in One دارد

هدف اولیه PIO ترکیب جمع و جور بودن سیستم های AIO در کنار داشتن قدرت سخت افزاری مناسب است که این محصول بدنبال آن است.

همانطور که در توضیحات اولیه این محصول دیده می شود بیشتر محصولات AIO موجود در بازار معمولا از پردازنده و رم های مشابه با کلاس لپ تاپ بهره می گیرند، منبع تغذیه انها یا به صورت اداپتور 19 ولت پسیو یا اکتیو و شکل قرار گیری آن، خارج از مجموعه یا در داخل خود AIO وجود دارد. گرمای تولیدی این سیستم ها معمولا در کلاس لپ تاپ ها و حتی کمتر است و به طبع توان پردازشی انها هم در همین محدوده قرار دارد. امکان اپدیت سخت افزار بر روی این مدل ها بسیار محدود است، مخصوصا بر روی پردازنده مورد استفاده.

در سمت دیگر، کیس های بزرگ قرار دارند و معمولا یک حجم از فضا را در اطراف سیستم ها می گیرند، امکان به روز رسانی و تغییر سخت افزارها وجود دارد ولی 80 درصد کاربران معمولا از اول که سیستم را گرفتند، همان را استفاده می کنند تا زمانی که سخت افزار خراب شود و/یا تصمیم به خرید سیستم جدید بگیرند.

سیستم های PIO یا Part in One هر دو بخش را به این شکل هدف گرفته است که اولا قابلیت های AIO را همچنان حفظ کند و در کنار آن، امکان اپدیت های اساسی را به شکل راحت تر فراهم کند. این پکیج طبق گفته خود سایت گرین شامل PIO در کنار یک ست موس و کیبرد است که برای راه اندازی اولیه کل سیستم کامل است و نیاز به مورد دیگری ندارد.

PIO – طراحی ظاهری محصول

در نگاه اول طراحی این محصول یک موضوع مهم را به من تداعی می کند، سادگی و کاربردی.

بیشتر متعلقاتی که کاربر عادی با Green PiO سر و کار دارد

در طراحی این محصول بنظر من کمی محافظه کاری و سادگی در طراحی را نسبت به محصولات AIO وجود دارد که برای نسل اول این محصول طبیعی است. در کنار این موضوع طرح برجسته مثلثی شکل با برجستگی پشت جهت ایجاد فضا را می‌توان دید و در بالای آن هم مجراهای تهویه خروجی که هوای گرم از آن خارج می شود و لوگوی GREEN قابل دیدن است. بخش جلو هم سادگی طراحی یک مانیتور استاندارد با پنل VA را نمایش می‌دهد که با توجه به نوع کاربری این وسیله، در صورت انتخاب OEM مناسب توسط سازنده، کیفیت و بازدهی مناسب را خواهد داشت.

نمای پشتی Green PiO. پورت USB کجا رفت؟؟؟

PIO – قابلیت ها و محدودیت ها

در نگاه اول، قابلیت های سفارشی سازی این محصول جالب بنظر می اید و البته محدودیت هایی دارد. از جمله آنها تنها ساپورت نسل 6 و 7 اینتل در حال حاضر است و با توجه به اینکه نسل 8 روی این سوکت بدون اپدیت میکرو کد بایوس امکان‌پذیر نیست، اپدیت کردن این مدل محدود و احتمالا پس از چند سال استفاده، به کمک قطعات دست دوم خواهد بود. در کنار این موضوع، عدم وجود manual بر روی سایت و مشخص نبودن پردازنده های مورد پشتیبانی، مورد دیگری است که به آزمون و خطا کردن بسیاری جهت به روز رسانی محصول می انجامد.

البته با وضعیت فعلی روابط تجاری و سقوط ارزش پولی، در صورتی که امکان استفاده از مادربردهای سوکت AM4 از شرکت AMD فراهم می شد، در صورت نبود محدودیت سیستم عاملی ( عاملی که در محیط های کاربری، بعضی مواقع پیش می اید و امکان استفاده از نسل جدید پردازنده های RYZEN به علت عدم ساپورت از ویندوز 7 و 8.1 وجود ندارد ) در طولانی مدت می توانست شانس بیشتری را در بازار فراهم کند.

پشتیبانی از رم های لپ تاپی در این پکیج با توجه به نوع استفاده، چندان محدودیتی ایجاد نمی کند و با توجه به اینکه بیشتر کاربران این بخش اداری یا در سطح گرافیکی پایین هستند معمولا کافی است.

ساپورت از یک HDD یا SSD ( که البته با این قیمت ها به احتمال زیاد تنهاHDD مورد استفاده قرار خواهد گرفت) در سایز 2.5 اینچ فراهم است و در کنار آن، یک مکان اتصال mSATA برای اتصال حافظه های ذخیره سازی mSATA مورد استفاده قرار می گیرد.

 

محل قرارگیری هارد دیسک HDD 2.5 اینچی در پشت پنل که با کابل SATA وصل شده است. امکان استفاده از هارد های SSD در سایز 2.5 اینچ هم وجود دارد.

مسئله ای که در رابطه با رابط های ذخیره سازی وجود دارد این است که پورت mSATA چندان پر کاربرد نیست و M.2 جانشین این پورت شده است و بهتر بود از مادربردهای ساپورت کننده این استاندارد استفاده می شد.

رابط mSATA بر روی مادربرد همراه Green PiO که کمتر کاربرد دارد و در حال منسوخ شدن است. بهتر بود بجای ان رابط M.2 استفاده می شد.

پورت های این مدل هم برای کاربری های خانگی و اداری کامل است و شامل 4 پورت USB3.0 ، پورت VGA و HDMI برای استفاده جهت ویدیو پروژکتورها، خروجی جک 3.5mm برای صد،ا امکان اتصال از طریق وایرلس با استاندارد های a/b/g/n در کنار پورت شبکه 1Gbps یک پکیج کامل را فراهم می کند. و کل مجموعه پورت های I/O از سمت پایین PIO قابل دسترس است و البته نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

بخش I/O رابط ها و پورت های موجود در پایین پنل Green PiO.

یکی از نقاط قوت این طرح عدم کشیدگی و آویزان بودن کابل ها در این حالت است که چندان چهره خوبی ایجاد نمی کند و معمولا اگر پورت ها به پشت یا پایین باشد امکان نظم دادن بهتر کابل ها وجود دارد. در کنار این مورد وسایل USB که به کمک کابل های کوتاه به پورت ها وصل می شوند( مثل هارد دیسک های اکسترنال و گوشی ) می توانند بدون مشکل بر روی میز قرار بگیرند و مجبور به گذاشتن پایه در زیر انها نیستید. البته نقطه ضعف این طراحی مشکل کوانتومی وصل کردن وسایل USB است که همواره برای افراد رخ می دهد( سوال کوانتومی که آیا جهت اتصال کابل به پورت USB درست است یا خیر و معمولا همه هر دو جهت رو یکبار مجبور می شوند چک کنند!) در این حالت که پورت ها پایین است جای چک کردن چشمی و اتصال وسایل به پورت سخت تر است.

البته در توضیحات و تصاویر یک پورت USB 2.0 در پشت هم دیده می شود ولی در بعضی از عکس ها این پورت دیده نمی شود و به عنوان معمای وجود یا عدم وجود، مطرح می شود. بهتر بود GREEN به جای آن، یک پورت USB برای این موارد در کنار های PIO پیش بینی می کرد.

پورت USB پشت پنل Green PiO در یک تصویر هست و در یکی نیست؟

سایز صفحه نمایش مورد استفاده در این PIO به اندازه 23.5 اینچ و wide است که با رزولوشن 1080p کیفیت تصویر قابل قبول را فراهم می کند. نوع پنل مورد استفاده از نوع VA است که نقطه قوت آن معمولا کیفیت رنگ قابل قبول و نقطه ضعف آن معمولا زاویه دید محدود است که بعد از یک زاویه مشخص، شسته شدن رنگ ها قابل دیدن می شود( البته به علت نوع کاربری اداری این مسئله زیاد اهمیت ندارد.) در کنار آن هم در صورت نیاز امکان اتصال خروجی تصویر به کمک پورت VGA و HDMI وجود دارد که آپشن های زیادی از اتصال به پروژکتور های ارزان قیمت تا تلویزون های بزرگ و با رزولوشن بالا فراهم می کند.

یک نکته در رابطه با مشخصات این مانیتور، در سایت سازنده پنل VA معرفی شده است ولی در ویدیوی منتشر شده در سایت، پنل IPS معرفی می شود که احتمالا اشتباه در معرفی محصول است.

https://www.aparat.com/v/0FxXp

در مشخصات آداپتور این وسیله، نوع passive یا acitve بودن خنک کنندگی آن، وزن و ابعاد مشخص نشده ولی بر اساس اطلاعات ولتاژ و امپر که 19 ولت و 7.8 امپر است، توان خروجی حداکثر نزدیک به 150 وات موجود در معرفی محصول را فراهم می کند.

بلندگوهای نصب شده در پشت پنل Gren PiO که به سمت عقب است، در حد کارکرد های اداری و ساده مناسب است.

در رابطه با خروجی صدا، این PIO دارای دو بلندگوی کوچک است که از سمت پشت، صدا را خارج می کنند و انتظار صدای عالی به علت سایز و فضایی که قرار دارند را نباید داشته باشید، البته این موضوع در بسیاری از AIO ها و همچنین لپتاپ ها وجود دارد ( و احتمالا جهت کالیبره و بهبود صدا، تنها دسترسی به تنظیمات از سمت چیپ صدا را دارید). البته امکان اتصال بلندگو های ثانویه در این محصول وجود دارد ولی با نوع کاربری ان بعید می دونم کسی به ان شکل استفاده کند و بیشتر برای اتصال هدفون/هدست headphone/headset استفاده خواهد شد.

کیبرد و موس همراه PIO به صورت بی سیم و از طریق Bluetooth با PIO ارتباط برقرار می کند. از لحاظ امکانات این کیبرد بیشتر حالت کیبردهای multimedia را دارد و البته از لحاظ کیفیت و بازدهی نظر مشخصی نمی توانم بدهم.

کیبرد ساده و دارای قابلیت های مولتی مدیا ( که البته من خیلی کم از این موارد استفاده می کنم!) و موس همراه که ظاهرا دارای دکمه تغییر DPI است، طبق اطلاعات همراه پکیج Green PiO عرضه می شود.

PIO – خنک سازی

کولر خنک کننده برای پردازنده اینتل همراه Green PiO که احتمالا برای موارد 65 واتی به احتمال زیاد کافی است.

سیستم کولینگ این خنک کننده بجز بخش پردازنده – CPU – به صورت passive و از طریق جریان طبیعی هوا از شکاف های تهویه پشت مانیتور فراهم می شود. این مورد البته در حالت کلی ( بجز مکان های دارای گرد و خاک زیاد و اب و هوایی گرم ) فکر نمی کنم مسئله ای در طولانی مدت ایجاد کند.

در بخش کولر CPU طراحی این کولر به صورت انتقال حرارت از طریق 3 عدد heat pipe ( که سایز انها در مدارک مشحص نیست) به یک مجموعه فین منتقل می شود و جریان هوای خنک سازی این فین ها توسط یک فن بلور کوچک فراهم می شود که در کنار بلندگو قرار دارد.

 

فن blower یا ( دمنده!؟) و پره های خنک کننده ان که توسط 3 heat pipe به پردازنده وصل است و گرما را در Green PiO دفع می کند.

با توجه به توان مصرفی 65watt که از سمت مادبرد برای تمام پردازنده ها تعریف شده است، این طراحی خنک کنندگی به احتمال زیاد برای تمام پردازنده ها کافی است و تنها عاملی که می تواند بازدهی ان را کاهش دهد گرد و خاک و جریان خروج هوای گرم ( به علت فاصله زیاد کولر با خروجی هوا) می تواند باشد.

نمای بازشده منتشر شده از پشت پنل Green PiO و چینش کلی وسایل.

از نکات منفی این طراحی محدودیت مادربردهای قابل استفاده ( به علت فیکس بودن احتمالی مکان اتصال کولر) می باشد که تنها از مادربرد های عرضه شده در این محصول می توان استفاده کرد.

PIO – موجودیت در بازار، مدل ها و گارانتی

در طی بررسی من در بازار، محصولات PIO در حال حاضر به صورت پک کامل با CPU، RAM و HDD از قبل بسته شده، به صورت پکیج عرضه می شود.

ظاهرا امکان تعویض قطعات داخلی تا پایان عمر گارانتی در حال حاضر وجود ندارد که البته با توجه به شرایط فعلی بازار و مشتریان احتمالی، مسئله ای ایجاد نمی کند. در رابطه با شرایط گارانتی و مواردی که خریداران این محصول باید مورد توجه قرار دهند می‌توانید از لینک زیر که توسط خود گرین منتشر شده مطالعه کنید:

http://green-guarantee.ir/guarantee/view/pio

تا جایی که بررسی کردم این مدل تنها در بعضی نمایندگی های رسمی گرین و توزیع کننده های انبوه به صورت محدود عرضه می‌شود و احتمالاً پیدا کردن آن حتی در مغازه های متفرقه بسیار کمتر است. متأسفانه این وضعیت در فروش انلاین این محصول هم صدق می‌کند و اکثر فروشندگان آن هم معمولاً نمایندگان گرین است و احتمالاً اگر کسی از نمایندگی استانی درخواست مدل و پیش خرید کند شانس دسترسی به آن بیشتر است.

تمام نامگذاری هایی که من در اینترنت در فروشگاه های اینترنتی باشد مشابه این است. و البته موجود بود و مدل دقیق قطعات هم خودش داستان دیگری است.

در مدل های عرضه شده متأسفانه سایت اطلاعات چندانی هم نمی‌گذارد و نام گذاری ها تا حدودی مشخصات رو اعلام می کند.

برای نمونه:


Green GPiO i581000 Core i5 8GB 1TB Intel

Green GPiO i7162000-i7(7700)-16GB-2TB-Intel 512MB 24Inch

همانطور که می‌بینید این نام گذاری ها تقریباً مشخصات مدل را می‌گویند. البته نکته‌ای که در نام گذاری هاهست وجود G در نام محصول است که به لطف آن پیدا کردن محصول را هم سخت تر می‌کند و معمولاً در کنار نام PiO نام GpiO را هم باید سرچ کنید تا شاید نتایجی در گوگل پیدا کنید. مورد دیگر خرید های انلاین هم توضیحات گنگ مشخصات محصولات عرضه شده در بازار است که این سؤال را ایجاد می‌کند آیا محصولات به صورت پیش‌فرض پک شده و پلمپ شده گارانتی می‌شود و/یا تنها خود وسیله؟

نمونه دیگر از نام گذاری به شکل GPiO در سایت emalls.ir که باعث سخت تر شدن جستجوی محصول شده است.

 

با توجه به سقوط ارزش ریال در مقابل دلار، افزایش قیمت تمامی محصولات وارداتی و …. نرخ فعلی AIO ها که در این محدوده شروع می شوند و نبود رقیب مناسب در حال حاضر در محدوده قیمتی پایه، شانس فروش این محصول در حال حاضر در صورت ارائه گارانتی و خدمات قابل قبول توسط شرکت گرین وجود دارد و کاربران این محصول هم، کسانی خواهند بود که در این محدوده قیمت و به علت محدودیت فضا در محیط های اداری و تجاری و در مکان هایی که فضای کافی برای گذاشتن کیس نیست و در مغازه ها که معمولاً فضای پایین ویترین ها کاملاً بسته است و در خیلی مغازه های کلان شهر ها وجود دارد، می‌تواند شانس جذب مشتری را داشته باشد.

ظاهرا مدل سفید از Green PiO هم در بازار موجود است.

در محیط های خانگی هم استفاده کننده های این محصول، با توجه به ریسک و ناشناخته بودن این محصول در حال حاضر فکر نمی کنم زیاد باشد. در حال حاضر محصولاتGreen PIO در رقابت با لپ تاپ ها قرار می‌گیرند و باید در طولانی مدت دید آیا شانسی برای کسب سهم از این بازار با توجه به قیمت لپ تاپ ها، برای این محصول وجود دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *