نرم افزارنقد و بررسی نرم افزاری

PotPlayer: جانشینی برای KMPlayer

مقدمه

احتمالاً تعداد زیادی از کاربران طی چند سال گذشته از پک های نرم‌افزار استفاده کرده‌اند یا جهت اجرای فرمت های جدید که ممکن است به درستی در windows media player اجرا نشود، از پخش کننده ها یا ویدیو پلیر – video player – های دیگر استفاده کرده اند. KMPlayer یکی از این پخش کننده هاست که درسال 2002 متولد شد و در چند سال گذشته به یکی از پلیر های به شدت معروف تبدیل و توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار گرفت.
پخش کننده KMPlayer یا به اختصار KMP در زمان خودش قابلیت‌های زیادی را، در کنار سبکی و سادگی و همچنین قابلیت اجرای فایل‌های ویدیوی HD و FULLHD بر روی سیستم‌های ضعیف فراهم می کرد. این پخش کننده اولین بار توسط شخصی با نام Kang Young-Huee نوشته و توسعه داده شد و تا سال 2008 به همین منوال بود ولی بعد از این تاریخ فرومی که این پخش کننده را منتشر می کرد، قراردادی با شرکت کره ای Pandora TV که یک شرکت کره ای پخش کننده تلویزیونی بست و هسته و تمام کد های این نرم‌افزار را در اختیار این شرکت گذاشت. Kang Young-Huee هم اعلام جدا شدن از پروژه را اعلام کرد و از آن تاریخ این شرکت مسئولیت توسعه این پخش کننده را به عهده گرفت و به مرور تغییرات مختلفی را اعمال کردند که نظرات مختلفی را بین کاربران ایجاد کرد. یکی از تغییرات تغییر نوع لایسنس نرم‌افزار از freeware به Shareware و بعداً Adware است که در آخرین نوع لایسنس امکان نمایش تبلیغات بعد از پایان ویدیو ها و یا مواقعی که کاری با نرم‌افزار ندارید در کنار نصب تولبار های تبلیغاتی را ایجاد کرد که مسائل حاشیه‌ای زیادی را برای استفاده کنندگان از این پخش کننده ایجاد کرد. این عامل باعث نارضایتی بسیاری از کاربران این پخش کننده و کوچ کردن آن‌ها به سمت پخش کننده های دیگر مثل SMPlayer ,VLC player, K-lite و Potplayer شد. اما بسیاری کاربران دیگر هنوز نمی‌دانند کدام پخش کننده برای آن‌ها بهتر است. در این مقاله من به بررسی Potplayer و دلیل پیشنهاد جانشینی این پخش کننده بجای پخش کننده KMP می پردازم.

potplayer1

Potplayer: تلاش برای جانشینی

پخش کننده Potplayer از لحاظ عمر نسبتاً جوان تر ازKMP است و در زمان توسعه اولیه چندان مورد اقبال عمومی قرار نگرفت ولی بعد از مسائل مختلف که در KMP ایجاد شد و همچنین پیوستن توسعه‌دهنده اصلی KMP به آن، روند توسعه و رفع مشکلات فنی آن ترسیع و به مرور طرفداران زیادی پیدا کرد. هم‌اکنون این پخش کننده توسط گروه Kakao مورد توسعه قرار می‌گیرد و با لایسنس Freeware برای عموم عرضه می شود. این پخش کننده از لحاظ طراحی و خصوصیات شباهت‌های بسیاری به KMP دارد و تقریباً می‌توان گفت ادامه دهنده مسیر نسخه KMP با حذف یک سری از اپشن های قدیمی تر و گذاشتن قابلیت‌های جدید می باشد. این پخش کننده بر عکس KMP بر روی قابلیت اصلی خود که پخش فایل‌های ویدیوی بیشتر تمرکز کرده.

 

نصب و استفاده اولیه

روش نصب این نرم‌افزار ساده است. کافی است شما به آدرس زیر رفته:

https://potplayer.daum.net/

صفحه اصلی سایت potplayer
صفحه اصلی سایت potplayer

و سپس بسته به 32bit و یا 64bit بودن ویندوز خودتون یکی از دو نسخه را دانلود کنید. توجه کنید که تا زمان نوشتن این مقاله، این نرم‌افزار از ویندوز XP پشتیبانی می‌کند ولی بخشی از قابلیت‌های نرم‌افزار در این ویندوز قابل استفاده نخواهد بود. پس از دریافت، فایل نصب نرم‌افزار را اجرا و مراحل نصب را جلو ببرید. در مرحله آخر از شما سؤال می‌شود می‌خواهید پک کدک های ویدیوی ( یا codec pack که بسته ای کمکی جهت پخش انواع فایل‌های ویدیویی به کمک سخت‌افزار های مختلف است) را دانلود کنید یا خیر.

2
نصب کدک ها اختیاری است و بدون انها هم Potplayer کار خواهد کرد

پیشنهاد من این است که جهت اجرای جدیدترین فرمت های فایل و همچنین دسترسی به بعضی خصوصیات نرم افزار این کدک را نصب کنید تا امکان اجرای تمام فایل‌ها فراهم باشد.

 

3
جهت نصب پک کدک به اینترنت نیاز است
5
کدک MVC برای تماشای ویدیو های 3D مفید است

4

اولین استفاده و بررسی منوها

پس از نصب اولین بار که نرم‌افزار اجرا می‌شود به شکل زیر می باشد.

6
حالت پیش فرض پخش کننده در اولین اجرا کردن

شما می‌توانید با کلیک بر روی فلش سمت راست منو ها را جمع و یا با تعویض تب های بخش مورد نظر خودتان را بیاورید( پیشنهاد من تب playlist است ).

6-1
در نگاه اول ممکن است دیده نشود ولی به راحتی امکان مخفی کردن منوی سمت راست را فراهم می کند.
12-1
در صورتی که لیستی از قسمت های یک مجموعه تلویزیونی را دارید مفید است.

از لحاظ کلید های میانبر و استفاده شباهت بین این دو پخش کننده بسیار زیاد است و از این لحاظ تفاوت کمی بین دو پخش کنند در زمان اجرا حس خواهید کرد. در عین حال برای کسانی که کلید های میانبر سفارشی نیازدارند این روش به راحتی امکان‌پذیر است.
برای این کار کافی است بر روی پخش کنند کلیک راست کرده و گزینه
Preferences را انتخاب کنید ( یا کلید میانبر F5 را فشار بدهید). در پنجره باز شده بر روی علامت مثبت General به منفی تبدیل بشود تا زیر گزینه های گروه General را ببینید. گزینه Keyboard را انتخاب کنید. گزینه add را انتخاب کنید و در صفحه باز شده می‌توانید کلید های میانبر را سفارشی کنید.

21-1

در صورتی در
KMP از زبان فارسی استفاده می‌کردید، این اپشن در PotPlayer هم موجود است که در قسمت Preferences بخش اصلی General با انتخاب لیست Language می‌توانید زبان کل نرم‌افزار را به فارسی تغییر بدهید. ( من به علت استفاده از زبان اینگلیسی، از روی این زبان ادامه توضیحات را خواهم داد.)

20-1

افرادی که می‌خواهند تنظیمات و قابلیت‌های سخت افزاری سفارشی خود را در اجرای فایل‌ها داشته باشند امکان دسترسی به انواع اپشن ها را خواهند داشت که در تصاویر زیر نمونه‌ای از تنظیمات را می‌توانید ببینید.

15-1
قطره ای از دریای Potplayer

 

همچون KMP این نرم‌افزار امکان استخراج تنظیمات و همچنین برگردادن تمام تنظیمات به حالت پیش‌فرض را به راحتی امکان‌پذیر کرده است.

16-1


همچنین دسترسی سریع به منو های اولیه این نرم‌افزار همچون KMP مشابه و در دسترس می باشد.

13-1

ممکن است در زمان استفاده از این نرم‌افزار پیغام، نیاز به اپدیت شدن نرم‌افزار هر چند وقت یکبار عرضه شود. برای کسانی که می‌خواهند کنترل بر روی اپدیت داشته باشند امکان غیر فعال کردن پیغام اپدیت وجود دارد.

7

دسترسی این بخش در قسمت Preferences بخش اصلی General و با انتخاب گزینه Auto check for updates بر روی never امکان‌پذیر می شود.

 

18-1
در جاهایی که نیاز به خاموش کردن این پیغام است مفید است.

جمع‌بندی
تغییر و تحول در دنیای نرم‌افزار و سخت‌افزار همواره رخ می‌دهد و در صورتی که در فرصت و زمان مناسب وقت بر روی استفاده از نرم‌افزارهای جدید و/یا اپدیت های جدید گذاشته نشود به مرور باعث سخت تر شدن استفاده از نرم‌افزار ها و سخت‌افزار ها می‌شود و بهتر است در مقابل نرم‌افزار هایی که استفاده می‌کنیم همواره اخبار و مطالب مرتبط با آن را دنبال تا کمترین دردسر با بیشتر بازدهی و امکانات را داشته باشیم.

5 thoughts on “PotPlayer: جانشینی برای KMPlayer

  • مجید

    سلام
    پوت پلیر بهترین پخش ویدیو است من اگه دو تا پخش کننده ویدیو را به کسی پیشنهاد کنم یکی پوت پلیر و دومی Vlc عالیند در نوشته بالا راجب نصب کدک جناب نویسنده گفتند باید وصل بشی به اینترنت تا کدک ها نصب شود در حالی کدک ها را بصورت آفلاین حدودا ۹ مگ است می توانید از سایت زیر دانلودکنید اول کدک ها را نصب کنید و بعد خود پوت پلیر را نصب کنید

    سایت زیر نصب کدک های پوت پلیر :
    https://daumpotplayer.com/download

    نصب آفلاین کدک ۳۲ و ۶۴ بیتی پوت پلیر :
    لینک دانلود کدک ۳۲ بیتی potplayer codec :
    https://daumpotplayer.com/wp-content
    /uploads/2017/02/OpenCodecSetup.exe

    نصب آفلاین codec potplayer 64bit:

    لینک دانلود کدک 64 بیتی potplayercodec
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/02/OpenCodecSetup64.exe

    نصب آخرین نسخه ۳۲بیتی پخش کننده Potplayer 1.7.4353:
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/10/PotPlayerSetup32.exe

    64بیتی potplayer 1.7.4353 لینک دانلود آخرین نسخه :
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/10/PotPlayerSetup64.exe

    پاسخ دادن
    • بهزاد

      در رابطه با مورد کدک های ثانویه، در حال حاضر که ورژن ۱٫۷٫۴۳۵۳ عرضه شده است potplayer به صورت پیش فرض هنوز کدک های ثانویه را نه در پکیج نصبی اصلی خود بلکه به صورت یک گزینه اختیاری و قابل دانلود قرار داده است و این مورد همچنان صادق است و کسانی که چندان آشنایی با این مورد ندارند دانستن این موضوع مفید است.
      گرچه این موضوع باعث جلوگیری از روش های نصب دیگر ( مثل روش نصب جدا از هم و به صورت افلاین کدک ها و نرم افزاری که شما اشاره کردید ) نمی شود و به عنوان ترفند های نرم افزاری، این راه حل را می توان برای سیستم هایی که به اینترنت دسترسی ندارند استفاده کرد.

      پاسخ دادن
  • مجید

    جناب نویسنده اشتباه فرمودند باید از طریق ایتترنا نصب شود بدون نیاز به اینترنت میشه نصب کرد بعد از نصب پلیر پوت پلیر قبلا از دکمه کلوز می توانید کدک پوت پلیر را از سایت پوت پلیر دانلود و نصب کنید بصورت آفلاین
    پوت پلیر بهترین پخش ویدیو است من اگه دو تا پخش کننده ویدیو را به کسی پیشنهاد کنم در حالی کدک ها را بصورت آفلاین حدودا ۹ مگ است می توانید از سایت زیر دانلودکنید اول کدک ها را نصب کنید و بعد خود پوت پلیر را نصب کنید

    سایت زیر نصب کدک های پوت پلیر :
    https://daumpotplayer.com/download

    نصب آفلاین کدک ۳۲ و ۶۴ بیتی پوت پلیر :
    لینک دانلود کدک ۳۲ بیتی potplayer codec :
    https://daumpotplayer.com/wp-content
    /uploads/2017/02/OpenCodecSetup.exe

    نصب آفلاین codec potplayer 64bit:

    لینک دانلود کدک 64 بیتی potplayercodec
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/02/OpenCodecSetup64.exe

    نصب آخرین نسخه ۳۲بیتی پخش کننده Potplayer 1.7.4353:
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/10/PotPlayerSetup32.exe

    64بیتی potplayer 1.7.4353 لینک دانلود آخرین نسخه :
    https://daumpotplayer.com/wp-content/uploads/2017/10/PotPlayerSetup64.exe

    پاسخ دادن
  • محمد

    سلام
    ما به همراه یک گروه از متخصصین حوزه وب گروه تلگرامی جامعه وبمستران ایران را لانچ کردیم.

    با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال
    هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا تعاملات مفیدی باهم داشته باشیم
    لینک گروه خدمتتون

    پاسخ دادن
    • بهزاد

      با سلام و تشکر برای معرفی گروه
      جهت بررسی محتوای گروه عضو و شرکت در مباحث دوستان عضو می شوم
      پوزش بخاطر دیر جواب دادن

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *