سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

Dual-channel architecture – از تئوری تا واقعیت

مقدمه

با توجه به رشد نیازهای نرم افزاری در حوضه های گرافیکی و بازی و … طی چند سال آینده و نیاز به افزایش رم سیستم‌ها این سؤال برای کاربران ایجاد می‌شود که آیا استفاده از یک رم حجیم بهتر است، یا استفاده از دو رم با حجم کمتر و استفاده به صورت دو کاناله یا dual channel ؟ در این مقاله ما به بررسی این موضوع و تأثیر آن بر بازدهی سیستم می‌پردازیم

 

Dual-channel architecture معماری دو کاناله

احتمالاً کسانی که سیستم خریده‌اند و همچنین کسانی که تصیم به اپدیت سخت افزارهاشون را دارند، خرید یک ماژول حافظه با مقدار حجم زیادتر و استفاده از آن به صورت تک کاناله یا single channel یا خرید دو ماژول حافظه با حجم کمتر ولی استفاده در حالت دو کاناله یا dual channel برخورد کرده‌اید که فروشندگان به شما پیشنهاد می کنند.

تکنولوژی استفاده از چندین ماژول حافظه، جدید نیست و از زمان های گذشته جهت بهینه سازی و افزایش پهنای باند قابل دسترس جهت دسترسی پردازنده یا CPU به حافظه یا memory – RAM وجود داشته است.

به زبان ساده جهت معرفی این تکنولوژی با ماژول های رم امروزی به این صورت است که ماژول های رم در حالت استاندارد از طریق bus یا درگاه ارتباطی 64 بیتی با CPU داده منتقل می‌کنند و این درگاه حکم یک کانال ارتباطی را دارد که داده‌ها بین CPU و رم رد و بدل می شود. استاندارد پایه این تکنولوژی این امکان را فراهم می‌کند که چندین ماژول تکنولوژی از طریق یک کانال ارتباطی با CPU در ارتباط باشند ولی محدودیت این روش در میزان حجم اطلاعاتی هست که در هر لحظه از این درگاه می‌گذرد و به همین خاطر تکنولوژی Dual-channel یا دو کاناله ایجاد گردید.

تکنولوژی Dual-channel یا دو کاناله، تعداد کانال‌های ارتباطی قابل دسترس بین CPU و RAM را به 2 افزایش داده است که به معنای دسترسی به دو bus یا درگاه ارتباطی 64 بیتی در آن واحد توسط دو رم است. در حالت تئوری با استفاده از حالت دو کاناله میزان پهنای باند قابل دسترس به میزان دو برابر حالت تک کاناله می‌شود و در صورتی که سیستم نیاز به انتقال حجم بسیار زیادی از داده بین CPU و ماژول های RAM داشته باشد، حالت دو کاناله برتری خود را نشان می دهد.

 

Dual-channel در شرایط واقعی

تکنولوژی Dual-channel یا دو کاناله از لحاظ اسمی و تئوری، تکنولوژی بسیار مهم و تأثیر گذاری خود را می‌خواهد نمایش دهد، همچنین تست هایی که مستقیماً تمرکز خودشون را بر پهنای باند قابل دسترس رم نشان می‌دهند این مورد را نشان می دهند ولی در حالت واقعی و مصرف عادی چطور؟ آیا واقعاً ارزش استفاده دارد؟ جواب این سؤال بسته به این است آیا ما می‌توانیم از تمام پهنای باند قابل استفاده از سیستم استفاده کنیم یا خیر. در صورتی که نرم افزارهای ما از لحاظ میزان پهنای باند محدود شده باشند، استفاده از حالت دو کاناله قطعاً بازدهی و سرعت کار ما را افزایش خواهد داد ولی بر عکس چطور؟

جواب دادن این سؤال نیاز به بررسی و تست با نرم افزارهایی دارد که ما استفاده می‌کنیم. من در ادامه به بررسی این موضوع با نمونه‌ای از نرم افزارهایی که استفاده می‌کنم و فکر می‌کنم با افزایش رم ممکن است بازدهی سیستم افزایش یابد می پردازم.

سیستم مورد استفاده در این تست به شرح زیر می باشد:

Mainboard: ASUS Z97-A

CPU: CORE I5 4440

HDD: WD black 1TB

PSU: COOLER MASTER G600

RAM: CORSAIR XMS3 1600MHZ 8GB single mode – 2x8GB dual channel

GPU: NVIDIA GTX 750iTi

احتمالاً خیلی‌ها می پرسن چرا این سیستم و این رم؟ جواب‌ها و دلایل به ترتیب زیر است:

این سیستم من است و در حال حاضر دارم استفاده می‌کنم و همینجور به مرور اپدیت می‌کنم تا بازدهی و عمر کافی را با آن داشته باشم.

بیشتر از 70 درصد کسانی که سیستم خریده‌اند معمولاً CORE i5 یا CORE i3 دارند و می‌خواهند بدانند نسبت به CORE i7 آیا تأثیری در بازدهی خواهند داشت یا خیر

خیلی از کسانی که سیستم طی چند سال اخیر خریده‌اند معمولاً رم های 1333، 1600 و یا 1866 مگاهرتز MHz خریده‌اند که در آن زمان ها مقرون به صرفه بوده و می‌خواهند بدانند آیا استفاده از حالت دو کاناله ارزش اپدیت دارد یا خیر؟

موردی که در رابطه با RAM مورد استفاده من وجود دارد، نوع و مدل تقلبی آن در برهه‌ای در بازار بوده که سایت لیون کامپیوتر به علت دسترسی داشتن به انواع گارانتی هاو مدل ها توضیح کاملی در این رابطه نوشته است.

این رم ها در زمان خودشون رم های خوبی بودند ولی در حال حاضر مدل های بهتری از رم با زمان CL بهتر در بازار وجود دارد  به عنوان انتخاب دوم و رمی که دما مسئله است بهتر است استفاده شود.

مدل رم مورد استفاده من مدل اصلی است که مشخصات آن در تصویر مشخص است:

وضعیت در حالت دو کاناله:

.xms 3 corsair ddr3 - 6
هر دو مدل اصل است ولی علت تفاوت برچسب را نمی دانم.

13

و در حالت تک کاناله:

 

xms 3 corsair ddr3 - 7

4

2

در ادامه لیست نرم‌افزار ها و بازی‌هایی که من تست کردم به شرح زیر است.

0.10.5.0 Handbrake: یکی از نرم‌افزار های سبک و کاربردی جهت تغییر و کاهش حجم فایل‌ها

15.14 7zip: یک نرم‌افزار مجانی جهت فشرده‌سازی فایل‌ها با انواع فرمت ها از جمله zip, rar ,7z و…

و بازی‌ها که بر اساس آخرین اپدیت در 17/11/2016 انجام شده اند

raceroom

warthunder

World Of Tank

این بازی‌ها free to play و برای همه قابل دسترس است.

و حالا نوبت به بررسی در وضعیتی که تست شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *