سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

Ryzen: بعدی جدید در ساخت سیستم

احتمالاً تمام کسانی که در حوزه رندر کردن تصاویر و عکس، تحلیل و مدل سازی های صنعتی، بازی و … فعالیت می‌کنند و به زمینه کامپیوتر هم علاقه دارند، احتمالاً اخبار RYZEN را دنبال کرده و با‌عرضه شدن اولین سری از چیپ های R7 شامل مدل های 1800X و 1700X و 1700 با قیمت های پایه دلاری 499$ و 399$ و 329$ ، از لحاط بازدهی قیمت توانسته است در مقابل محصولات رده بالای INTEL شامل Core i7-6900K و Core i7-6950X و Core i7-6850K و Core i7-6800K و همچنین Intel Core i7-7700K در نقد و بررسی کننده های بازدهی قابل قبولی را مستقل بدست آورده و رقابت در بازار CPU ها را برگرداند. اما در ایران هنوز قیمت ها مشخص نیست و همچنین به علت مرجع بودن شرکت سازنده در امریکا، مسأله قیمت گذاری این محصول در ایران به علت حضور واسطه های مختلف مشکل‌تر می‌کند و تا زمان عرضه در بازار ایران باید صبر کرد.

ولی موضوع مورد بررسی ما مرتبط با کسانی هست که در حال حاضر سیستم از نسل های مختلفINTEL و AMD دارند و در حوزه های کاری و سرگرمی خود به طور نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای استفاده می‌کنند و می‌خواهند بدانند آیا زمان اپدیت به این پلتفرم جدید فرا رسیده است یا خیر.

 

R7: تعریف مجدد قیمت ها و بازدهی در مقابل مسائل فنی

سری جدید محصولات AMD در کنار نمایش رشد قابل توجه بیش از 52% در IPC یا Instructions per cycle که به معنای تعداد محاسبات در هر چرخه است، نسبت به نسل قبل از خود در سری bulldozer و رساندن سطح بازدهی خود در مقابل محصولات همکلاس و رده خود در INTEL در کنار قیمت بسیار پایین‌تر، توانسته است سر و صدای زیادی را ایجاد کند.

برای درک بهتر این موضوع من نمودار تهیه شده توسط گروه game debate که با توجه به قیمت و همچنین بازدهی محصولات دو شرکت INTEL و AMD، در بازار آمریکا و اروپا را در اینجا قرار می‌دهم ( توجه داشته باشید این قیمت ها در حال حاضر است و ممکن است در آینده تغییر کند)

_id1488284087_343178 _id1488284065_343178 _id1488282813_343178

 

همانطور که می‌بینید از لحاظ بازدهی به قیمت، RYZEN به راحتی توان محصولات رده بالای INTEL را با اختلاف قیمت 30 تا 60 درصد کمتر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین در نتایج تست نرم‌افزار هایی حرفه ای مثل 3DMark TimeSpy در بخش CPU، تست کننده 3DMark FireStrike در بخش CPU، نرم‌افزار Cinebench در تست تک هسته و چند هسته، نرم‌افزار Blender برای مدل سازی و رندر کردن استفاده می‌شود و می‌توان تنظیم کرد بیشتر توانش را از CPU استفاده کند، Adobe Premiere نرم‌افزار ویرایش و تبدیل فرمت ویدیو است، نرم‌افزار 7zip نرم‌افزار فشرده‌سازی فایل است و …. همه نشان می‌دهند با تنظیمات درست، توانی مشابه محصولات رده بالای اینتل در محدوده قیمتی بسیار پایین‌تر را بدست اورد.

اما در زمینه بازی، در بیشتر نتایج بازی هایی که در طی چند سال اخیر منتشر شده، داستانی کاملاً متفاوت داریم. در بیشتر نتایج تست ها جهت بررسی CPU های RYZEN یا رایزن سری SR7 داریم بازدهی این CPU کمتر از تمام سری های 8 و 6 هسته ای اینتل و حتی مدل های 4 هسته ای core i7 هست و معمولاً بین مدل های مختلف core i5 و core i7 قرار می گیرد.

از آنجایی که بررسی و تحلیل RYZEN برای من امکان‌پذیر نیست تلاش کردم تمام تست های انجام شده توسط گروه‌های مختلف را در اینجا قرار دهم تا امکان بررسی دقیق‌تر توسط افراد مختلف فراهم شود. توجه داشته باشید شرایط سخت افزاری، نوع رم های استفاده شده و تنظیمات در زمان تست باعث تفاوت در نتایج تست های گروه‌های مختلف شده است که عادی است و کاربران باید به این مورد توجه کنند.

لیست نقد و بررسی های جمع‌آوری شده از سایت videocards

و همچنین برای کسانی که با لینوکس کار می کنند:

https://www.servethehome.com/amd-ryzen-7-1700x-linux-benchmarks/

 

در حال حاضر در کنار این نتایج ما مباحث مختلفی در رابطه با نسل اول CPU های جدید داریم، از جمله مشکلات سرعت و تایمینگ RAM، مشکلات فریم ور در مادربرد های مختلف، متفاوت بودن رفتار CPU های RYZEN یا رایزن در مقابل INTEL در شرایط مختلف، مشکل تشخیص ویندوز 10 جهت بهینه سازی استفاده از RYZEN و …. وجود دارد و بین کسانی که برنامه به روز رسانی دارند این سؤال را ایجاد می‌کند آیا استفاده از RYZEN در شرایط و عرضه در ایران در حال حاضر منطقی است؟

 AMD-ZEN-RYZEN-CPU

برای ما ایرانی که از شرایط گارانتی و RMA در مقابل محصولات عرضه شده در ایران برخوردار نیستیم و 80 درصد کسانی که برنامه به روز رسانی سخت افزارهاشون را دارند و علاقه‌ای به مسائل حاشیه‌ای پشتیبانی های ایرانی ندارند بیشتر می شود. چون هر چقدر کالای خریداری شده مسائل حاشیه‌ای کمتر داشته باشد برای ما بهتر است.

البته این تنها برای AMD نیست و حتی محصولات اینتل را هم شامل می‌شود. برای نمونه هنوز کسانی که نسل دوم Core ix ها با چیپ های PCH در سوکت 1156 ، مشکل پورت SATA را در محدوده وسیعی از محصولات رخ داده است فراموش نکرده اند که باعث خراب شدن این پورت و کاهش بازدهی سیستم می شود، یا مشکل نسل اول پورت های USB 3.0 یا USB 3.1 ver A از طریق چیپ های مختلف به کمک رابط PCI-E توسط PCH اینتل فراهم می‌کردند تلاش کردند این پورت ها را روی مادربرد بیاورند ولی بخاطر محدودیت پهنای باند و مسائل سازگاری به یک مسأله برای محصولات مختلف انجامید، و یا در مورد اخیر مادربرد هایی که با سوکت 1151 ساخته شده‌اند مسأله باگ امنیتی از طریق پورت USB دارند، باید در سری اول عرضه شده در بازار بایوس ها را اپدیت کنند تا رفع شود.

با توجه به نزدیک بودن به عید نوروز  و مسائل مختلف موجود، واردات و عرضه انبوه CPU های رایزن قبل از سال جدید و در ماه اول و دوم سال جدید را بعید می‌دانم و به احتمال زیاد، وارد کننده ها جهت درگیری کمتر با مسائل پشتیبانی، منتظر پایداری و رفع مسائل فنی بوده و سپس واردات انبوه سری R7 را آغاز خواهند کرد. سری های R5 که در سری 1600 به صورت 6 هسته ( core ) با 12 مسیر پردازشی (thread ) و در سری 1500 با 4 هسته ( core ) با 8 مسیر پردازشی (thread ) در رده میان قیمت قرار خواهد گرفت در کنار مادربرد های دارای چیپ B350 گروه زیادی از خریداران متوسط ( که بخش عظیمی از کاربران شامل خواهد شد) را به خودش جذب خواهد کرد، به احتمال زیاد در اواسط تابستان به صورت انبوه و سری R3 که به صورت 4 هسته ( core ) با 4 مسیر پردازشی (thread ) در کنار مادربرد های دارای چیپA 320 عرضه خواهدشد، تقریباً باعث کنار رفتن محصولات دو هسته ای core i3 و Pentium خواهد شد و در فصل پاییز عرضه خواهد شد.

 

RYZEN R7: خرید یا صبر

 ryzen-7-pib-left-facing

در حال حاضر خیلی از کاربران در طی چند سال گذشته محصولات core ix و amd Fx را خریده‌اند این سؤال پیش می‌آید، زمان به روز رسانی رسیده است؟

برای جواب این سؤال من گروه بندی های مختلفی را ایجاد می‌کنم تا به کاربران در این زمینه کمک کند.

کاربرانی که قبل از سری core ix و amd Fx سیستم دارند، رده کاربری عادی/ بازی سبک.

با توجه به تغییر نگرش کاربری پی سی ها و نفوذ تبلت ها، موبایل ها و لپ تاپ، کاربران اینگونه سیستم‌ها کمتر شده و جهت کارهای روزانه استفاده می‌کنند ولی با این حال با توجه به تغییر شرایط بازار بهترین زمان خرید سیستم برای این گروه بعد از عرضه سری R3 خواهد بود.

کاربران رده های core i5 و یا core i3 و Pentium بدون سری k و پایین‌تر از نسل های 4 ام این سری هستند، مدل های FX با 6 یا 4 هسته دارند و بازی در حد متوسط یا کارهای نیمه حرفه‌ای انجام می دهند. برای این سری از کاربران دو حالت وجود دارد، اپدیت سیستم هاشون با قطعات دست دوم و رساندن آن‌ها به سری core i7 و FX های 8 هسته و استفاده برای دو تا سه سال دیگر، یا اپدیت کردن به سری R5 که از لحاظ بازدهی و هزینه صرفه کافی را پیدا کند.

کاربران حرفه‌ای و/یا بازی دوستان با بودجه متوسط در سری core i7 مدل 4 هسته ای و یا FX های 8 هسته ای را دارند در دو دسته قرار می گیرند:

کاربرانی که از اینتل سری 3 هزار یا پایین‌تر را دارند و تصمیم به خرید سیستم جدید را دارند با توجه به پیش‌بینی ها در رابطه با نسل بعد محصولات اینتل، سری R5 و در صورتی که نرم افزارهای حوضه کار شما از تعداد هسته های زیاد استفاده می‌کند R7 بهترین انتخاب خواهد بود.

کاربرانی که از اینتل سری 4 تا 7 استفاده می‌کنند در صورتی که بازیکن حرفه ای هستند با توجه به بازدهی در حال حاضر سری های R5 و R7 در صورت بالاتر نرفتن میزان فرکانس کاری آن‌ها از لحاظ هزینه به بازدهی چندان تفاوتی حس نخواهند کرد و بهتر است تا عرضه نسل بعد محصولات صبر کنند. در حال حاضر بازی‌هایی که بیش از 4 هسته بهینه سازی شده باشند موجود نیست و با توجه به معماری RYZEN توسعه و بهینه سازی بازی‌های نسل بعد حداقل به یک تا دو سال زمان نیاز خواهد داشت. کسانی که در حوضه کاربری حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و بودجه دارند در صورتی که مسائل فنی حاضر رفع شد، سری R7 1700 بهترین انتخاب برای آن‌ها خواهد بود.

کاربران سری core i7 با تعداد هسته های 6 و بیشتر دارند و در حوزه حرفه‌ای کار می‌کنند و یا می‌خواهند به این حوضه وارد شوند:

معمولاً کاربران این حوزه کار می‌کنند در صورت مقایسه نمودار ها، برایند بازدهی سری R7 با مدل های 6 و 8 و حتی 10 هسته در یک رنج بوده و امتیاز کاهش قیمت تهیه سیستم جدید را شاهد هستیم. معمولاً افراد نیازمند توسعه محیط سیستمی خود ( اضافه شدن اعضای جدید، استفاده از چند سیستم برای تحلیل به صورت شبکه و…) سود زیادی با خرید RYZEN و کاهش هزینه‌ها رو به رو خواهند شد ولی در صورتی که از لحاظ هزینه نگهداری سیستم‌های فعلی شما چندان زیاد نیست ( بر عکس خارج که هزینه برق بسیار مهم است) احتمال خرید را کمتر می‌کند و با توجه به شرایط و رشد کاری خود باید خرید سیستم جدید را سبک و سنگین کنید.

 

RYZEN R7 و خریداران اول

مثل همیشه گروهی از کاربران هستند که ممکن است از سطح نیمه حرفه‌ای بودجه کافی جمع‌آوری کرده‌اند و می‌خواهند به سطح سخت افزاری حرفه‌ای دسترسی پیدا کنند، احتمالاً این گروه با توجه به قیمت R7 و مادربردهای عرضه شده توسط آن کشش زیادی برای خرید آن پیدا خواهند کرد ولی در زمان خرید حتماً به مواردی که اعلام می‌کنم توجه داشته باشید تا در طولانی مدت دچار مشکل نشوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *