سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

اولین سری RYZEN در ایران: بازار هدف چه کسانی هستند؟

مقدمه


طی چند روز گذشته در سایت لیون کامپیوتر اولین سری پردازنده یا
CPU های RYZEN به همراه 4 مدل از مادربرد های ASUS در چهار رنج قیمتی مختلف عرضه شده‌اند که احتمالاً گروه وسیعی از خریداران را به خود جذب و این سؤال را برای همگان ایجاد می‌کند:

سیستم INTEL بخرم یا AMD؟

بنر تبلیغاتی سایت لیون کامپیوتر
بنر تبلیغاتی سایت لیون کامپیوتر


در این مقاله من به بررسی سری اول محصولات عرضه شده و بازار هدف واردکنندگان و تاجران که جهت خرید محصول تمرکز کرده اند، می پردازم و در ادامه برای کسانی که می‌خواهند سیستم تهیه کنند راهنمایی لازم می‌کنم، تا در انتخاب سیستم تصمیم گیری راحت تری داشته باشند
.

اپدیت 17 اردیبهشت 96: به مقاله وضعیت VRM برای کسانی که می خواهند بررسی کنند اضافه شده است.

بررسی محصولات جدید

RYZEN R7 1700X

جعبه بسته بندی رایزن
جعبه بسته بندی رایزن


مدل عرضه شده در سایت لیون، مدل
1700X است و در پک خود دارای کولر پیش‌فرض AMD Wraith Max است.

این پردازنده دارای 8 هسته یا core در کنار 16 مسیر پردازشی یا theard است که تنها در محصولات رده بالای اینتل مثل I7 6800K تا کنون موجود بوده است.

سرعت این پردازنده در حالت پایه 3.4 GHz گیگاهرتز و در حالت توربو 3.8 GHz هست که فرکانس قابل قبولی برای کاربرانی که قدرت را در کنار پایداری، مقابل قیمت می‌خواهند فراهم می کند .

مشخصات رایزن R7 100X
مشخصات رایزن R7 100X

 

همچنین با داشتن قابلیت XFR یا eXtended Frequency Range و داشتن کولر قوی، امکان افزایش فرکانس را تا زمانی که هسته های CPU اجازه بدهد، فراهم می‌کند و در نسل اول معمولاً بین 100 تا 200 MHz مگاهرتز می باشد.

اطلاعات مرتبط با قابلیت XFR در رابطه با پردازنده های RYZEN R7 1800X جهت آشنایی بهتر با این سیستم
اطلاعات مرتبط با قابلیت XFR در رابطه با پردازنده های RYZEN R7 1800X جهت آشنایی بهتر با این سیستم

 

نمونه کولر AMD Wraith Max برای RYZEN R7 1700X از سایتwccftech
نمونه کولر AMD Wraith Max برای RYZEN R7 1700X از سایتwccftech

کولر عرضه شده به همراه بسته 1700X قبل تر در آخرین سری FX های عرضه شده در بازار اروپا و امریکا دیده شده، مورد بررسی قرار گرفته و بازدهی بالا در کنار سر و صدای کم را نشان داده است.|

در سری RYZEN کولر Wraith Max در کنار قابلیت‌های گذشته خود دارای LED به صورت دایره‌ای شکل، دور فن را فراگرفته که در صورت استفاده در کیس های دارای در شفاف از بغل و نور اندازی مناسب، ظاهری چشم نواز را می‌تواند فراهم کند ( البته برای کسانی که نمی‌خواهند، امکان خاموش کردن LED وجود دارد). همچنین با توجه به معماری جدید RYZEN و تمرکز بر روی کاهش حرارت توانسته مسأله گذشته دمای بالای نسل قبل FX ها را به طور کامل رفع و به فراموشی بسپارد.

نمونه نور اندازی کولر بر روی کیس به همراه رم و فن از سایت wccftech
نمونه نور اندازی کولر بر روی کیس به همراه رم و فن از سایت wccftech

 

با توجه به مسائل کولر های فعلی موجود در بازار ایران و کمتر شدن حاشیه فروش، وارد کننده از خیر آوردن بالاترین رده این سری منصرف و بر روی سری رده پایین‌تر که دارای کولر همراه است تمرکز کرده است تا بازار را بسنجد.

قیمت عرضه شده برای R7 1700X در بازار جهانی در حال حاضر بین 380 تا 400 دلار می‌باشد، در مقابل محصول پر فروش در بین رده متوسط اروپا که INTEL i7 7700K که قیمت 345 تا 355 دلار و core i7 5820K با قیمت مشابه 380 تا 405 دلار تنها دارای 6 هسته است پیشنهاد وسوسه کننده ای است. در ایران قیمت پردازنده و مادربردهای عرضه شده در کنار قیمت مادربرد ها، چند صد هزار تومان کمتر از پردازنده های core i7 5820K با مادربرد های X99 و تقریباً هم قیمت با سری 7700K و مادربرد های عرضه شده است.


مادربرد های عرضه شده با سری اول
RYZEN

اولین سری مادربرد های سوکت AM4 عرضه شده در ایران از سری محصولات ASUS است که در حال حاضر چهار سری برای هدف گیری چهار گروه مختلف عرضه شده است. مدل ها شامل ASUS PRIME B350M-A، ASUS PRIME B350-PLUS ، ASUS PRIME X370-PRO و ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO AM4 X370 می‌باشد که با چهار رده قیمتی و مشخصات متفاوت عرضه شده است.

ASUS PRIME B350M-A

ASUS PRIME B350M-A
ASUS PRIME B350M-A


اولین و ارزان ترین مدل عرضه شده ASUS PRIME B350M-A می‌باشد که یک مادربرد در فرم فاکتور یا form factor سایز microATX می‌باشد و تمام امکانات پایه در کنار انواع قابلیت‌های مختلف را در یک پلتفرم ارزان‌قیمت فراهم کرده است.

برای کسانی که یک سیستم ارزان‌ قیمت ولی یک پردازنده قدرتمند نیاز دارند، این مادربرد بهترین انتخاب است.

ASUS PRIME B350M-A
ASUS PRIME B350M-A

 

متأسفانه کیس های سایز microATX که در بعضی منابع به اختصار mATX نامیده می‌شود ساپورت می کنند به ندرت و در محدوده قیمتی بالا در بازار ایران عرضه می‌شوند. اکثراً خریداران این دسته، از کیس هایی که به طور پایه برای ATX یا fullATX ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند.

کیس microATX از cooler master
کیس microATX از cooler master

 

کیس MasterBox Lite 3 از کولر مستر نمونه ای از کیس های microATX
کیس MasterBox Lite 3 از کولر مستر نمونه ای از کیس های microATX


همچنین کسانی که به سیستم قوی و پایدار جهت کارهای دارای پردازش صنعتی نیازمند هستند و چندان از کارت گرافیک استفاده نمی‌کند
( شبیه سازی سیستم‌های گرمایشی و محاسبات مرتبط، نرم افزارهای طراحی که بیشتر ازCPU استفاده می‌کنند تا GPU، کسانی که از نرم‌افزار های تحلیل رفتار مواد و نیرو ها استفاده می‌کنند و البته نسخه های نرم افزاری که از GPU نمی‌توانند استفاده کنند.) به سمت اینگونه سیستم‌ها می روند.

در رابطه با آرایش و میزان رم، از زمان انتشار مقاله بررسی محصولات RYZEN و بهترین حالت آرایش رم های مورد استفاده در مادربرد ها، با اپدیت های اخیر UEFI مادربرد ها، وضعیت بهبود پیدا کرده و امکان استفاده از رم های DDR4 دارای فرکانس های بالاتر از 3000MHz را بیشتر کرده است ولی در حالت توصیه شده که کمترین مسأله را داشته باشید، همچنان حالت قبل پابرجا خواهد بود.

حالت های قرار گیری رم های DDR4 در مادربرد های سوکت AM4 در زمان عرضه
حالت های قرار گیری رم های DDR4 در مادربرد های سوکت AM4 در زمان عرضه

برای کسانی که می‌خواهند CPU های RYZEN را اورکلاک overclock کنند توصیه می‌کنم سراغ این مادربرد نروند. علت این موضوع محدود بودن تعداد VRM های موجود در حالت 4+2 (4 عدد تغذیه برای CPU و عدد برای SOC ) در این مادربرد در کنار عدم وجود هیت سینک یا heat sink بر روی این بخش است که می‌تواند در زمان اورکلاک کردن، به شدت داغ شود. ( این مورد مخصوصاً در مواردی که جریان هوای مستقیم بر روی این بخش نباشد حساس‌تر است). توجه داشته باشید این مورد برای کسانی است که می‌خواهند اورکلاک کنند و کسانی که در حالت استاندارد استفاده می‌کنند به علت مصرف برق پایین آن مشکلی از این بابت نخواهند داشت.
ASUS-PRIME-B350M
برای کسانی که به
LED دار کردن کیس خود علاقه‌مند هستند این مادربرد دارای LED سر خود هست و همچنین دارای امکان اتصال نصب LED هایی که سازندگانا از قبل با استاندارد ASUS هماهنگ کرده و کنترل با نرم‌افزار خود ASUS وجود دارد.

ASUS PRIME B350-PLUS

ASUS PRIME B350-PLUS
مادربرد بعدی در این سری، مدل
ASUS PRIME B350-PLUS می‌باشد که در فرم فاکتور ATX عرضه شده است و تمام قابلیت‌های سری پایه را در سطح بیشتر، در کنار امکان استفاده از دو کارت گرافیک در حالت CrossFireX فراهم می کند. برای کسانی که می‌خواهند از شکاف دوم برای مواردی که به پهنای باند زیاد نیاز دارند ( شبکه‌های پرسرعت 10 گیگابیت، کارت های سخت افزاری RAID و …. ) استفاده کنند این مادربرد برای این گروه مناسب می باشد.

در کنار این موارد، افرادی که در کارهای ویدیویی و رندر فعالیت می‌کنند و نرم افزارهاشون امکان استفاده از بیش از یک کارت گرافیک را فراهم می‌کند، این مادربرد می تواند مناسب این گروه هم باشد.
ASUS PRIME B350-PLUS

این مادربرد با توجه به داشتن هیت سینک یا heatsink بر روی VRM های خود نسبت به مدل قبلی در وضعیت بهتری در اورکلاک کردن قرار می‌گیرد و کسانی که در حد پایه و متوسط علاقمند به این کار هستند بهتر است این مدل را خریداری کنند.( این مدل و مدل قبلی از لحاظ خصوصیات و بازدهی VRM به احتمال زیاد مشابه هستند و در صورتی که اطلاعاتی در رابطه با ظرفیت آن‌ها منتشر بشود در آینده به مقاله لینک خواهم کرد. اپدیت: مشخصات VRM این مادربرد در ویدیو منتشر شده در یوتوب توسط Actually Hardcore Overclocking شرح داده شده است و می توانید با پریدن به زمان 18:27 خلاصه شرح ان را ببینید.)
VRM-side-of-ASUS-PRIME-B350-PLUS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *