ترفند های سخت افزاری

نکاتی در زمان تمیز کردن وسایل الکتریکی جهت جلوگیری از کرونا

تقریباً طی چند هفته گذشته اخبار کرونا، امدش به ایران و مسائلی که دارد پیش می‌آورد ( جدا از دردسرهایی که برای نوشتن و اطلاع رسانی و اعتماد به منابع ایجاد کرده ) را بگذاریم کنار، طی چند هفته اخیر مواردی در زمینه وسایل الکترونیکی، کامپیوتری و … را دیدم که در زمان تمیز کاری و ضد عفونی کردن ( و بعضی مواقع وسواس بیش از حد )، باعث صدمات شدید و حتی خطرات جانی شده است.

بخاطر همین تصمیم گرفتم این مطلب را بنویسم تا برای کسانی که می‌خواهند این‌گونه وسایل را تمیز کنند و از شانس، جستجو کردن تا نحوه تمیزکاری وسایل الکتریکی را پیدا کنند، یک مجموعه نکات اولیه و پایه در دسترسشون قرار بگیرد.

توجه داشته باشید این موارد نکات پایه و اولیه است و هر چی وسایل تخصصی تر و خاص تر باشد باید مرتبط تر با آن وسایل راهنماهای تمیزکاری را دنبال کرد.

منبع تغذیه وسایل الکتریکی را قطع کنید

متأسفانه چندین بار مواردی رو دیدم که کاربران بدون خاموش کردن وسایل الکتریکی، در آوردن باتری از داخل دستگاه و/یا کشیدن برق دستگاه از پریز برق و/یا خاموش کردن ان، شروع به تمیزکاری و شستشوی این وسایل می‌کنند و بعداً دچار مشکل و در بعضی موارد اتفاقات خطرناک می شود.

متأسفانه به علت تفاوت وسایل، راهنمای دقیق نمی‌توان داد ولی همواره یک اصل هست، دستگاه موقع تمیز کاری برق نداشته باشد.

مواد شوینده بسیار رسانا هستند

متأسفانه خیلی از کسانی که با مواد شوینده و صابون، وسایل الکتریکی را تمیز می‌کنند متوجه نیستند که این مواد در صورتی که در حجم زیاد و به صورت مایع روی وسایل الکتریکی قرار گیرد در صورت نفوذ به داخل این وسایل و تماس با مدارات الکتریکی، در بهترین حالت باعث واکنش با مدار های الکتریکی و فسفاته و از بین رفتن اتصالات و/یا اتصالی داخلی در برد و در بدترین حالت، خطر برق گرفتگی را خواهند داشت.( متأسفانه این شوخی نیست و خیلی راحت رخ و باعث مرگ افراد می شود.)

در صورتی که این وسایل بسیار کثیف یا به دفعات استفاده می شود بجای یکبار با حجم زیاد مایع، در چندین مرحله و با فواصل زمانی تمیز کاری انجام شود.

به وسایل الکتریکی به طور مستقیم اسپری شوینده یا پاک کننده نزنید.

یکی از مسائلی که باعث شد من این مطلب را بنویسیم این موضوع است. متأسفانه بسیاری از وسایل الکتریکی برای تمیز کاری با پاشش اسپری ساخته نشده اند. مواردی که من متأسفانه دیدم و باعث خرابی قطعات می‌شود شامل، کیبرد، چراغ قوه ها، سه راهی برق و پریز ها، سوییچ های ماشین، بسیاری از گوشی های موبایل، تلویزیون، ماکروویو، لپتاپ و…

متأسفانه در خیلی موارد، دیدم که به صورت مستقیم به این وسایل اسپری کردند که باعث نفوذ حجم بسیار زیادی از مواد شوینده به داخل دستگاه‌ها و خرابی بردها و فسفاته شدن، و در بعضی موارد اتصال کوتاه و قوس الکتریکی شده است.

متأسفانه بسیاری از کاربراند ( بهتره بگیم 80 درصد از قانون 80-20 ) دفترچه این وسایل را در رابطه با نحوه تمیزکاری نمی‌خوانند و بسیاری از این وسایل ممکن است دستور عمل خاصی در رابطه با تمیزکاری داشته باشند که بسیاری از آن‌ها پاشش مستقیم محلول های شوینده جزوش نیست.

جهت ایمنی و در صورتی که دفترچه را نخوانده یا ندارید، به سمت پارچه های تمیز کننده پاشش کنید و پس از مرطوب ( و نه خیس شدن به طوری که از آن بچکد) سطوح این وسایل را تمیز کنید. در مواردی مثل کیبرد ها، لپتاپ ها، کنترل های تلویزیون و … بهتر است حوصله به خرج داده و زوایا را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا اینکه مستقیم پاشش و بعد از مدت کوتاهی شاهد از کار افتادن آن‌ها شوید.

مواظب نوع مواد شوینده الکلی که جهت تمیز کاری سنسور اثر انگشت در گوشی ها استفاده می‌کنید باشید.

یکی از مواردی که من برخورد کردم از کار افتادن یا ضعیف شدن بیش از حد سنسورهای گوشی است.

این مورد البته جدید نیست و از زمان عرضه گوشی های دارای سنسور اثر انگشت بوده ولی الان بخاطر مسائل بهداشتی و عدم آشنایی و دقت کاربران تشدید شده است.

در رابطه با سنسور اثر انگشت گوشی ها راهنمای جامع وجود ندارد و هر سازنده دستور عمل خاصی در رابطه با نوع محلول شستشو الکلی از چه نوع الکلی استفاده شود، چون انواع ترکیبات الکلی وجود داردو/یا مواد شوینده و میزان غلظت آن، ارائه کرده‌اند که توصیه می‌کنم بر اساس آن دستور عمل‌ها گوشی هارا تمیز کنید.

از نفوذ مواد شوینده به پورت USB گوشی ها، لپتاپ ها یا وسایل الکتریکی دیگر خود داری کنید.

یکی دیگر از مواردی که دیدم بعضی‌ها به علت رطوبت زیاد پارچه های تمیزکاری دقت نکردن، نفوذ مایعات به پورت های این‌گونه وسایل است که پس از خشک شدن و رسوب باعث فسفاته شدن در طولانی مدت می شود. بهترین راه حل، خاموش کردن گوشی و بعد از ان، رقیق تر بودن محلول و همچنین گذاشتن رطوبت روی سطح برای مدتی و سپس تمیز کردن آن با پارچه مرطوب دارای رطوبت اب و سپس خشک کردن آن است تا این اتفاق رخ ندهد. حتماً توجه داشته باشید گوشی و/یا وسایل الکتریکی در این حالت خاموش باشد و تا زمان خشک شدن کامل روشن و یا به منبع برق خود ( پریز برق یا باتری) متصل نشوند.

نکته مهم، گوشی های ضد آب یا دارای استاندارد های مرتبط، برای مقاوت در مقابل آب ساخته شده‌اند نه صابون. رفتار رسانایی صابون بسیار متفاوت با آب است.

امیدوارم این مطالب برای کسانی که اینترنت را سرچ می‌کنند یا خراب کاری را کرده‌اند و می‌خواهند بیشتر از این صدمه نبینند مفید باشد. ممکن است بعضی از شما بگین که دیدین دیگران می گن راحت می شه تمیز کرد و نشان می‌دهند ولی این افراد یا از قبل دستور عمل تمیز کاری را خوانده و دقیق می‌دانند چگونه تمیز کنند و روتین براشون هست، و/یا با این‌گونه وسایل الکتریکی زیاد سر و کار دارند و می‌دانند آیا وسیله انقدر مقاوم در برابر تمیز کاری است یا خیر. در حال حاضر هم اپیدمی در زمان نوشتن این مطلب در حال توسعه است و تا برگشتن وضعیت به حالت عادی در تمام دنیا زمان خواهد برد. امیدوارم همه خوب و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *