سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

نقد و بررسی corsair XMS3 1600mhz CL11

مقدمه

رم های corsair xms3 در برهه‌ای جزو رم های پر فروش بازار بوده و به مرور، با آمدن رم های ارزانتر و عرضه شدن نسخه های تقلبی این رم در بازار که سایت لیون کامپیوتر گزارشی در این رابطه منتشر کرده، باعث کاهش اقبال و استفاده کاربران شده است. کسانی که در حال حاضر مادربردهای دارای رم DDR3 را به دلایل مختلف می‌خواهند خریداری کنند ( قیمت ارزان تر، هزینه جمع کیس کمتر و …)، کسانی که در حال حاضر این‌گونه رم ها را به صورت تک رم بر روی سیستم فعلی خود دارند، یا کسانی که می‌خواهند رم های قدیمی خودشون را با حجم رم بیشتر اپدیت کنند تا برای 2-3 سال آینده همچنان از سیستم استفاده کنند این سؤال پیش می اید؟

آیا رم corsair xms3 memory ارزش خرید را دارد؟

چه امتیازی corsair xms3 memory در مقابل رم های ارزانتر که در بازار موجود است دارد؟

آیا اپدیت کردن رم های قدیمی با corsair xms3 memory منطقی و به صرفه است؟

در این مقاله من به بررسی این موضوع و بازار هدفی که این رم می‌تواند داشته باشد می پردازم

corsair xms3 memory تاریخچه و مدل ها

نسل اول رم های xms3 – تصویر از pcper


رم های
corsair xms3 memory اولین بار در سال 2008 به صورت Corsair Dominator XMS3

توسط گروه‌های نقد و بررسی کننده، مورد بررسی قرار گرفته است و از اولین نسل از رم های DDR3 بود که برای بازارهای کاربدی عادی عرضه شده است.

مادربرد هایی که در آن زمان از این رم ساپورت می‌کرده اند معمولاً در نسل Intel Core 2 Quad ها و AMD Phenom قرار می‌گرفتند. این مادربرد ها اولین نسل از مادربرد ها هستند که از رم های DDR3 را برای کاربران عادی پشتیبانی می‌کرده اند. در کنار این مورد، مادربرد های ساخت NVIDIA هم هست که این رم با فوکوس بر روی این مادربرد ها عرضه شده است. در گذشته این رم ها به صورت دو کیت kit رم دو کاناله در حجم 2 یا 4 گیگابایت gigabyte عرضه شده اند

https://www.overclock3d.net/reviews/memory/corsair_xms3_dhx_pc3-12800_ddr3-1600_4gb_kit/1

https://www.pcper.com/reviews/Memory/Corsair-Dominator-XMS3-DDR3-1600C9-Memory-Review

https://www.technic3d.com/review/speicher/692-corsair-xms3-4gb-ddr3-1600-epp2.0-speicher-kit-review/1.htm

بعد از آن به مرور با‌عرضه نسل بعدی مادربردها و همچنین اضافه شده امکان استفاده از رم های با فرکانس بیشتر از استاندارد، سری رم های corsair xms3 در حالت high end در آمده که معمولاً در مادربرد های دارای سوکت LGA 1366 به صورت 3 کیت رم و سوکت LGA 1155 و LGA 1156 به صورت 2 کیت رم با فرکانس های بالاتر از استاندارد عرضه شده‌اند.

http://www.tweaktown.com/reviews/3675/quick_review_corsair_xms3_series_pc3_16000_12gb_kit/index.html

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/memory/computer-laptop-memory/corsair-xms3-2000mhz-717129/review

http://www.pcgameware.co.uk/reviews/memory-ram/corsair-xms3-2000mhz-8gb-review/

نمونه‌ای از این مدل ها در سایت corsair

http://www.corsair.com/en-gb/cmx8gx3m2a2000c9

مدل ها 2000MHZ با زمانبندی CL9 از سایت pcgameware
بسته بندی این مدل رم – تصویر از سایت pcgameware

در نهایت با‌عرضه نسل جدید مادربرد ها و همچنین تغییر نگرش خرید قطعات کامپیوتری و آمدن کیس های شیشه‌ای جهت مچ کردن ظاهر قطعات در کیس های ارزان‌قیمت تر، مدل های با فرکانس های پایین‌تر را عرضه کرده است.

https://tweakers.net/productreview/36102/corsair-xms3-cmx8gx3m2a1600c9.html

https://www.overclock3d.net/reviews/memory/corsair_xms3_dhx_pc3-12800_ddr3-1600_4gb_kit/1

در مدل های با فرکانس 1600MHz مگاهرتز انواع مختلفی از این رم با timing، زمانبندی یا تامینگ های C11 تا C7 موجود است که علت این موضوع استفاده از چیپ های رم از استفاده کنندگان مختلف هست که از لحاظ درجه کیفیت و قابلیت، معمولاً در دسته بندی های پایین‌تر نسبت به چیپ هایی که در رم های فرکانس بالاتر وجود دارد، استفاده می شود. گرچه با وجود این موضوع، به خاطر نوع چیپ رم های مورد استفاده، شانس اورکلاک این رم ها، بسیار بالاتر از رم های ارزان‌قیمتی است که در بازار وجود دارد.


انواع مدل های
corsair xms3

در صورتی که به سایت corsair بروید می‌توانید مدل های مختلف برای رم XMS3 با فرکانس 1600MHz و زمانبندی های مختلف را که شامل موارد زیر است ببینید:

http://www.corsair.com/en-us/cmx4gx3m2a1600c7

http://www.corsair.com/en-us/cmx4gx3m2a1600c8

http://www.corsair.com/en-us/cmx8gx3m2a1600c9

مدلی که در حال حاضر در ایران عرضه می‌شود شامل دو مدل 4 و 8 گیگابایتی است که مشخصات آن‌ها در سایت سازنده به قرار زیر است:

http://www.corsair.com/en-us/xms3-4gb-ddr3-memory-module-cmx4gx3m1a1600c11

http://www.corsair.com/en-us/xms3-8gb-ddr3-memory-kit-cmx8gx3m1a1600c11

از لحاظ زمانبندی و فرکانس، هر دو مدل در فرکانس 1600MHz و زمانبندی CL11 قرار دارند که معمولاً در رم های متوسط بازار دیده می‌شود و میزان ولتاژ این مدل در فرکانس 1600MHz 1.5 ولت می‌باشد.

مدل xms3-8gb-ddr3-memory-kit-cmx8gx3m1a1600c11

 

مدلی که من در حال حاضر دارم مدل xms3-8gb-ddr3-memory-kit-cmx8gx3m1a1600c11 است که به صورت دو عدد ماژول 8GB در حدود به 2 سال خریداری کرده ام. این مدل ها همان‌هایی هستند که در مقاله قبلی من در رابطه با تأثیر dual-channel memory architecture در رم های ارزان‌قیمت و بازدهی ای که این کار به کاربران می‌دهد مورد استفاده قرار دادم و همانطور که دیدید تأثیر آن بسیار به نوع نرم افزار، نوع تنظیماتی که استفاده کردید و حجم دیتایی که جا به جا می‌شود بستگی دارد.

 

مشخصات

مشخصات معرفی شده توسط سازنده رم به شرح زیر است:

 

در صورت استفاده از نرم‌افزار CPU-Z، از لحاظ فرکانس های و XMP، این رم دارای پروفایل های زیر است:

همانطور که می‌بینید این رم در حالت پیش فرض امکان ساپورت تمام مادربردها و پردازنده ( CPU ) هایی که در استاندارد JEDEC تا فرکانس 1333MHz و همچنین مادربردهای پشتیبانی کننده از پروفایل XMP تا فرکانس 1600MHx را پوشش می دهد تمام مادربرد های INTEL سری CORE i از نسل 3 به قبل و همچنین مادربرد CORE I از نسل 4 دارای ساپورت XMP را شامل می شود.

در محصولات AMD نسل FX و Phenom در صورتی که مادربرد ااز پروفایل XMP پشتیبانی نکند، می‌توان به صورت دستی از طریق BIOS به فرکانس و تامینگ های مورد نظر دسترسی پیدا کرد.


بازدهی و بازار هدف

با توجه به مرسوم بودن فرکانس 1600MHz و تایمینگ CL11 در بازار، تفاوت این مدل با مدل های ارزان‌تر و مشابه، بسیار ناچیز و نامحسوس است و در صورتی برای سیستم‌های ارزان‌قیمت یا اداری تصمیم به خرید رم داشته باشید، رم های ارزان‌تر و مناسبتری برای این مورد وجود خواهد داشت.

احتمالاً برای خیلی‌ها پیش می‌آید که در صورتی که تفاوتی بین corsair xms3 8gb 1600mhz cl11 و مدل های ارزان‌ قیمت وجود ندارد، چه دلیلی برای خرید این رم وجود دارد؟

رم corsair xms3 چه بازار هدفی را نشانه رفته است؟

چه امتیازی بین رم corsair xms3 و رم های هم رده آن وجود دارد؟

جواب این سؤال ها را باید در نوع ساخت این رم و قابلیت‌هایی که این رم خارج از محدوده های استاندارد فراهم می‌کند جستجو کنیم.

پیش تر گفتم شرکت corsair در ساخت رم های خود و دسته بندی و انتخاب رم ها از روش تست و آزمون چیپ ها در فرکانس و زمان بندی هایی که از قبل تعریف کرده، استفاده کرده و چیپ های رم را دسته بندی و عرضه می کند.

برای اینکه چیپ ها ساخته شود، کارخانه های چیپ سازی مراحل مختلفی بر روی ویفرهای دایره‌ای شکل انجام می‌دهند و بر روی این ویفر به اصطلاح فتولیتوگرافی photolithography انجام می‌شود (مراحل ساخت چیپ بسیار پیچیده است و خارج از مبحث این مقاله است ولی در صورت علاقه‌مندی می‌توانید از ویدیو زیر مراحل ساخت را مشاهده کنید)

 


در این پروسه تعداد زیادی چیپ بر روی این ویفر ها در کنار هم فتولیتوگرافی می شود
.

در انتها بر روی هر ویفر تعداد زیادی چیپ وجود دارد ولی به علت نوع پروسه ساخت هیچکدام از این چیپ ها مشابه هم نیست. در این حالت شرکت های رم سازی این چیپ ها را از لحاظ کیفیت و بازدهی بر اساس استاندارد از قبل تعریف کرده خود، بررسی کرده و دسته بندی می‌کنند و در محصولات خود استفاده می کنند. بهترین نوع چیپ در محصولات رده بالا با فرکانس های بالای 3000MHz و کم کیفیت ترین ها در پایین‌ترین دسته قرار می گیرد.

در این حالت محصولات موجود بازار را داریم. حالا ممکن است چیپ در حالی که در زمانبندی و فرکانسی که سازنده از قبل تعریف کرده کار نکند، ولی در یک محدوده‌ای که خارج از استاندارد سازنده است کار کند، در این حالت به اورکلاک کردن خارج از پروفایل JEDEC و پروفایل اورکلاک شده توسط سازنده که بر روی XMP وجود دارد می‌رسیم.

رم corsair XMP3 که مشاهده می‌کنید جزو این‌گونه رم هاست. به علت حد بالای استاندارد تعریف شده توسط corsair، تعداد زیادی ماوژل رم در کلاس mainstream قرار می‌گیرد که می‌تواند با اورکلاک کردن دستی آن‌ها به پروفایل های خارج از موارد تعریف شده، به توان بهتری دسترسی پیدا کرد و اورکلاکر ها و کسانی که می‌خواهند توان بیشتری از سیستم خود استخراج کنند، عاشق این‌گونه رم ها خواهند بود.

این موضوع در رم های ارزان‌تر با توجه به نبود هیت سینک heat sink بر روی آن‌ها جهت دفع حرارت رم و متفاوت بودن سازنده چیپ های رم ( سازندگان چیپ های رم، پروسه تولید متفاوت دارند و در نتیجه، خصوصیات متفاوتی را در زمان تست ایجاد می کنند) باعث می‌شود که در این حوزه رم corsair XMP3 برتری خودش را نشان بدهد.

2 thoughts on “نقد و بررسی corsair XMS3 1600mhz CL11

  • محمد

    سلام
    تشکر از شما بابت مقاله ی مفیدتون
    من 2 عدد از این مدل رم ها رو دارم CMX8GX3M1A1600C11
    ببخشید الان میشه روی مادربرد Asus m5a88 v evo این رم ها رو اورکلاک کرد ؟
    فیلم آموزشی گیر میاد ؟
    من دفعه ی اولم هستش برای همون میگم.
    سیستم رو هم برای گیم و کارهای عادی استفاده میکنم.
    مشخصات سیستمم

    Asus m5a88 v evo
    CPU AMD FX 8350
    Ram 2*8
    پاور گرین GP480A-EU Plus
    VGA MSI GTX 960 4G Gaming X

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    • بهزاد

      سلام
      پوزش بخاطر تاخیر در جواب
      یک نکته قبل از راهنمایی ها – اورکلاک کردن قطعات با ریسک خودتان انجام خواهد شد و قطعات را از شرایط تعریف شده سازنده خارج خواهد کرد
      در رابطه با سوالی که مطرح کردید:
      – بله مادربرد Asus m5a88 v evo امکان اورکلاک تا 2000mhz را به صورت اسمی فراهم کرده است.
      – در رابطه با اورکلاک بر روی این مادربرد چندین ویدیو وجود دارد که به صورت کلی منوهای قابل دسترس در بایوس جهت تغییرات و/یا اورکلاک کردن کلی یک سری مجموعه از قطعات را نمایش داده اند به عنوان نمونه:
      https://www.youtube.com/watch?v=7qbwWG2tn8s
      ولی قبل از ان توصیه می کنم مباحث عمومی اورکلاک را از طریق ویدیوهای اموزشی دیگر، مخصوصا انهایی که در رابطه با بازیافت قطعات قدیمی و جمع کردن مجدد قطعات با ترکیب مناسب تر و اورکلاک انها در youtube گذاشتن اول نگاه اولیه بندازید تا با مباحث اولیه و رسیک های ان، علائم و تجربیات انها اشنا بشوید و در کنار ان در فروم های خارجی ( اگر روان با اینگلیسی هستید ) چرخ بزنید تا ریسک انجام اورکلاک را کاهش بدهید و در نهایت هم حتما دفترچه راهنمای مادربرد و مخصوصا بخش بایوس و تنظیماتی که فراهم می کند را مطالئه کنید تا رفتار سیستم را بهتر درک کنید و ریسک صدمه در حین انجام این کار را کاهش بدهید.
      لینک دفترچه مادربرد:
      https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A88-V_EVO/E6530_M5A88-V_EVO.zip
      – اگر تجربه اول شماست و به عنوان سیستم شخصی استفاده می کنید، توصیه می کنم حتما موارد قبل را انجام بدهید.
      اورکلاک کردن، ریسک صدمه دیدن به قطعات و خارج شدن از شرایط تعریف شده و تضمین شده از طرف سازنده های قطعات را به همراه دارد و در صورتی که درست انجام نشود عمر قطعات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در مواردی هم به صدمه به قطعات می انجامد. برای نمونه تجربه اورکلاک رم من بعد از یک ماه اشنایی با مباحث اولیه اورکلاک رم، خواندن مطالب مختلف، پیدا کردن نکاتی که می تواند ریسک صدمه را کاهش دهد، خواندن دفترچه راهنمای مادبرد و …. حاصل شده است و در کنار انجام اورکلاک برای اولین بار نیاز به صبر و وقت گذاشتن جهت و انجام مرحله به مرحله تغییرات دارد. در مقاله من تنها خلاصه ای از ان را شرح داده ام و مباحث این بحث بسیار بیشتر از ان است.
      توجه داشته باشید که اورکلاک رم به احتمال زیاد در نرم افزارهای حرفه ای نسل جدید و همچنین بازی های نسل جدید( معمولا 2015-2016 که کنسول های نسل جدید عرضه شده اند ) تاثیر خود را بهتر نشان می دهد تا بازی های قدیمی تر.( و البته تاثیر ان در صورتی که بقیه قطعات گلوگاه نباشند خود را بهتر نشان خواهد داد) و در صورتی که تنها وبگردی، افیس یا کارهای ساده انجام بدهید به سختی می توانید فرقی حس کنید.

      در انتها هم یک توصیه دوستانه:
      در صورتی که می خواهید بقیه قطعات خود را هم اورکلاک کنید ( cpu, gpu و …. ) پیشنهاد می کنم جهت صدمه ندیدن قطعات، منبع تغذیه را به مدل های بالای 530 وات ارتقاع بدهید. در غیر این صورت رسیک صدمه به قطعات در طولانی مدت و خراب شدن منبع تغدیه زیاد است. همچنین تهویه مناسب را هم داخل کیس فراهم کنید، تاثیر تهویه در اورکلاک و همچنین پایداری سیستم در موارد بسیاری مثبت بوده است.

      اگر در اینده خود شما و/یا از طریق کمک افراد اشنا به این موارد این کار را انجام دادید خوشحال می شم تجربه و نتیجه را هم به اشتراک بگذارید. ^^
      موفق باشید

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *