سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

خرید سیستم: چه کسانی سیستم تهیه کنند

احتمالا خیلی‌ها با دیدن این تیتر این سؤال برایشان پیش می‌آید، آیا این موضوع مهم است؟

معمولاً در همه سایت‌های بحث و بررسی معمولاً یک مقاله در رابطه با بهترین سیستم‌هایی که افراد می‌توانند به صورت عمومی برای انواع کاربری ها با یک بودجه مشخص بخرند وجود دارد. اما آیا خرید هر سیستم درهر زمانی در صورتی که بودجه وجود داشته باشد منطقی است؟ آیا با گذشتن چند ماه یا یک سال و امدن محصول سال بعد ارزش محصول فعلی را به شدت کم نمی کند؟

در این مقاله سعی می‌کنم به بررسی اقشار مختلف مصرف کننده و مناسب بودن زمان خرید سخت‌افزار برای آن‌ها بپردازم تا کاربران بتوانند در این رابطه یک مرجع برای زمان حاضر تا سال آینده داشته باشند.

توجه داشته باشید این راهنما بر اساس اطلاعات منتشر شده و با مطالب درز کرده از همه محصولاتی که قرار است عرضه شود نوشته شده و ممکن است بخشی از اطلاعات با آینده محصولات جور نباشد ولی به عنوان یک منبع که تطبیق پذیری محصولات را بتوانیم انجام بدهیم مناسب خواهد بود.

2017 سال رقابت دوباره INTEL و AMD

سال میلادی جدید انتظارات زیادی را با تبلیغات و درز اطلاعاتی که AMD در رابطه با CPU های جدیدش که با نام ZEN شناخته می‌شده و اخیراً با نام رسمی RYZEN توسط AMD ایجاد کرده و خیلی‌ها منتظر آمدن محصولات جدید شرکت و تأثیر آن در بازار از لحاظ قیمت و بازدهی هستند.

gmitrffqoaam2npoknxvmh-650-80

در محصولات نسل جدید AMD شامل سه گروه بندی SR3 و SR5 و SR7 هستیم که از چند جهت شباهت به کد بندی اینتل از لحاظ I3 و I5 و I7 دارد و هدف گذاری محصولات را مشابه اینتل انتخاب کرده است تا از لحاظ مقایسه برای کاربران راحت باشد.

هم‌اکنون قویترین محصول از گروه SR7 برای مصرف کنندگان خانگی طی همایش AMD horizon معرفی و اطلاعات منتشر شده از آن دارای 8 هسته واقعی و 16 مسیر پردازش اطلاعات یا thread می‌باشد و طراحی کاملاً متفاوت با معماری نسل قبل از آن دارد.

معماری Bulldozer و هم خانواده‌های آن که در سری FX و چیپ های ساخته شده با تکنولوژی 28nm استفاده شده و شهرت چندانی نتوانست بدست بیاورد. در این سری جدید که با نام RYZEN شناخته می‌شود قدرت CPU در طی نمایش‌های فنی خود AMD مشابه قدرت CPU 6900K از سمت INTEL است که یک سیستم 8 هسته واقعی و 16 مسیر پردازش اطلاعات یا thread. قیمت INTEL 6900K در زمان حاضر از سمت سازنده بالغ بر 1000 تا 1100 دلار می‌شود ولی CPU عرضه شده توسط AMD بر اساس اطلاعات منتشر شده بین 300 الی 500 دلار تخمین زده می‌شود! این قیمت تقریباً نصف قیمت رقیب است که در صورت عرضه با این قیمت شوک عظیمی در بازار CPU ایجاد خواهد کرد.

my8nllxmbfscqrp9xp7qah
مشخصات پایه RYZEN در یک نگاه

گروه SR5 طی پیش‌بینی ها به احتمال زیاد به صورت 6 هسته ای با 12 یا 6 مسیر پردازشی عرضه خواهد شد و در عمل نسخه SR7 با حذف دو هسته از مدل 8 هسته ای خواهد بود.

گروه SR3 از این گروه به احتمال زیاد مدل های 4 و یا 3 هسته ای با 8 ،6 ،4 و یا 3 مسیر پردازشی خواهد بود که به احتمال زیاد تأثیر زیادی در محدوده مصرف کننده های سطح پایین خواهد داشت.

در کنار CPU های عرضه شده توسط AMD، این شرکت قرار است APU که – CPU های دارای GPU یا گرافیک یکپارچه با آن است – با معماری مورد استفاده در CPU خود را عرضه کند که این کار باز هم در رده محصولات ارزان قیمت، HTPC ها که به معنای سیستم‌ سینمای خانگی است و سیستم‌های دارای سایز کوچک و لپتاپ ها به رقابت با INTEL بپردازد. البته زمان دقیق عرضه مدل های جدید هنوز مشخص نیست و در این رابطه که چه توان و قدرتی خواهند داشت نمی‌توان بحث کرد.

2017 ظهورHBM2

amd_fiji_gpu_package_with_gpu_hbm_memory_and_interposer
اولین کارت گرافیک ساخته شده با HBM، چیپ های کوچکی که در کنار واحد گرافیکی یا GPU قرار می گیرند.

در کنار عرضه CPU توسط AMD، این شرکت همچنین قرار هست نسل جدید GPU ها – واحد های گرافیکی – را عرضه کند که از معماری متفاوت در مقابل معماری مرسوم در ساخت GPU ها استفاده شده است. در معماری های مرسوم، رم مورد استفاده در کارت های گرافیک از نسل GDDR بوده‌اند که چیپ های مجزا بوده و از طریق برد به واحد پردازش گرافیکی یا GPU متصل می شوند، و در نسل جدید، رم چسبیده به واحد پردازشی بوده و دارای معماری متفاوت هستند که باعث افزایش بازدهی و کاهش سایز و انرژی کارت های پردازش گرافیکی می شود.

گرچه این تکنولوژی در کارت های رده بالا یا high end هم‌اکنون استفاده می‌شود ولی در صورت پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه تر آن، این‌گونه کارت ها به مقدار رده های مصرفی پایین‌تر خواهد امد.

2017 تمرکز ساپورت سخت افزاری بر روی Windows 10

windows-7-wallpaper
ویندوز پر طرفداری که جانشین XP شد ولی هم‌اکنون به پایان عمر پشتیبانی اش نزدیک می شود

یکی از مسائلی که همیشه وجود داشته است امکان ساپورت سخت افزاری بر روی سیستم‌های کاربران است که در حال حاضر در ایران Windows بیشترین کاربری را مخصوصاً در نسخه Windows 7 دارد. هم‌اکنون ساپورت سخت افزاری زیادی با‌عرضه درایو برای Windows 7 به بالا وجود دارد ولی در سال 2017 بیشتر عرضه کننده های سخت افزاری و همچنین خود Microsoft سازنده Windows، تمرکز پشتیبانی سخت افزاری و درایو ها و عرضه قابلیت‌های جدید را بر روی تنها Windows 10 متمرکز کرده‌اند و پشتیبانی های درایو از تمام قابلیت‌های سخت افزارهای موجود در سال 2017 دیگر در ورژن های پایین‌تر ویندوز به طور رسمی وجود ندارد. این عامل به یکی از عواملی تبدیل شده که کاربران مصرف در سطح‌های مختلف باید حواسشون باشه تا در زمان استفاده از سخت افزارها و نرم‌افزار ها دچار مشکلات فنی و یا بازدهی نشوند. این موضوع مخصوصاً بخاطر معماری متفاوت CPU ها و همچنین ناشناخته بودن مشخصات و قابلیت‌های آن، حساسیت بیشتری را بر می انگیزد.

آیا زمان مناسبی برای خرید است؟

این سؤالی است که در ذهن خیلی از ماها ایجاد می‌شود و جواب ان، بسته به موقعیت می‌تواند بله یا خیر باشد . در ادامه تلاش می‌کنیم که این مورد را بر اساس نوع کاربر و نوع مصرف کننده بررسی کنیم

نو خریدن یا دست دوم خریدن

این سؤال ممکن است برای خیلی از کاربران پیش بیاید و در محدوده‌ای ممکن است پیشنهادات خوبی در مقابل با پیشنهادهای سخت‌افزار های نو بگیرید ولی قبل از آن به چند نکته جهت خرید سیستم دست دوم توجه کنیم.

به عنوان سیستم اول، سیستم دست دوم تهیه نکنید. اولین تجربه خرید سیستم مهم است و اگر بد باشد بعداً روی خیلی چیز ها تأثیر می گذارد

قبل از خرید، دانش اولیه از نسل ها و مدل های مختلف سخت افزاری داشته باشید. اگر بدانید دارید چی می‌خرید خیلی می‌تواند در بازدهی و عمر و … تأثیر بگذارد

از کسانی سیستم تهیه کنید که پیشنهاد دهنده خوبی در معرفی سیستم های نو و نمونه‌های دست دوم در عموم هستند. بعضی‌ها سخت افزارهایی رو با قیمت های خیلی بالا می‌دهند در حالی که حتی از سخت افزارهای نسل جدید ضعیف ترین مدل، ضعیف‌تر و گرانتر هستند. مورد دانش اولیه مهم است. کسانی که معمولاً قیمت هارو عمومی اعلام می‌کنند می‌دانند که مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند و قیمت های خارج از عرف عرضه نمی کنند. ممکن است تغییرات قیمت بسته به بازار آنی بدهند ولی خارج از عرف بازار نیست.

آماده قبول کیس های اورکلاک شده باشید. چون این کیس ها قدیمی هستند جهت افزایش بازدهی معمولاً اورکلاک می‌شوند.

اگر فروشنده بلد باشه و بتونه سیستم خوبی ببنده می‌تواند بازدهی خوبی در مقابل قیمت به شما بدهد. ضمانت در مقابل کارکرد اورکلاک بسته به ارتباط طرفین و اطمینان فرق می‌کند و نمی‌توان نسخه پیچید ولی معمولاً نه فروشنده علاقه دارد سیستم را ناپایدار کند نه خریدار، تا هر دو باید بتوانند از معامله سود کنند.

در ایران هنوز فروش کیس های دست دوم از طرف خرده فروشی و افراد مستقل به اندازه خارج رواج ندارد. ( بخشی بخاطر مشکل ارزش پولی و عدم رواج دست دوم و اپگرید کردن و بخشی بخاطر عدم آشنایی بخش عظیمی از کاربران از این مورد.)

ولی در صورت رواج این موضوع امکان اپگرید کردن حجم عظیمی از سخت افزارها برای قشر های مختلف فراهم می شود.

خرید کیس نو: بودجه، حرف اول و آخر

در ایران مسأله بودجه و در‌آمد در مقابل خرید سیستم بسیار مهم‌تر از هر عاملی است و همه می‌خواهند بهترین سخت‌افزار با حداکثر بودجه خودشان را خریداری کنند ولی با وجود این در بعضی موارد همچنان قطعات نا مناسب را تهیه می‌کنند.

علت این موضوع سه دلیل است:

عدم آشنایی با سخت‌افزار هایی که نیاز دارند

عدم آشنایی با نیاز های نرم افزارها و قابلیت‌هایی که در یک مجموعه نرم افزاری خاص وجود دارد.

عدم مطالعه در مورد قابلیت‌های سخت افزاری

این موارد در همه جای دنیا یکسان است و در اکثر موارد یا باید خود افراد تمام دانش را داشته باشند یا با کمک گرفتن از افراد آشنا به سخت‌افزار مشاوره گرفته و سپس خرید کنند تا بهترین خرید را داشته باشند. باید توجه داشته باشید که هرچقدر اطلاعات بیشتری در رابطه با نرم افزارها/بازی ها و … را در اختیار مشاوره کننده قرار بدین سخت‌افزار های بهتری را به شما پیشنهاد می کنند.

مثال این نمونه:

در صورتی که بگوئید من استفاده روزانه از کیس انجام می‌دهم و کمی بازی و کمی ویرایش فیلم دارم وبس حرفه‌ای ها و مشاوره دهنده ها یک کیس عمومی را پیشنهاد می‌دهند.

اگر بگوئید من کارم مرتبط با ویرایش فیلم است و وقت آزاد بازی می کنم، کارت کپچر رو کیس دارم که با استاندارد PCI-E x4 کار می‌کند و انتقال فایل با دوربین USB3 است و کیفیت غیر فشرده منتقل می کنم، از یک مانیتور بزرگ استفاده می‌کنم و نرم افزارهایم این‌هاست، پیشنهادها به کل با حالت قبل فرق می کند.

در هر حالتی هر چه بیشتر اطلاعات بدهید، افراد آشنا و حرفه ای سیستم مناسب‌تری را می‌توانند به شما پیشنهاد و/یا برای شما تهیه کنند.

هم‌اکنون به بررسی محصولات موجود در بازار بر اساس سطح قیمتی و بررسی نیاز می پردازیم. توجه کنید قیمتی که من در کنار رده نوشته‌ام قیمت کل کیس خواهد بود نه قیمت یک قطعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *