نرم افزارنقد و بررسی نرم افزاری

خداحافظی با teamviewer، در جستجوی جانشین

مقدمه

طی دو هفته گذشته با محدود شدن IP های ایرانی به استفاده از نرم‌افزار teamviewer  یا تیم ویور که یکی از مطرح ترین نرم افزارهای ریموت دسکتاپ یا remote desktop است، احتمالاً در اخبار برخورد کرده اید. این مورد شاید یکی از موارد جالب در حوزه نرم‌افزار است که کمترین تأثیر را در بیش از 80 درصد کاربران خانگی دارد ولی در حوضه تجاری تأثیر منفی بسیار زیادی را در خدمات دهی و پشتیبانی به بیش از 80 درصد ایجاد کرده است. شاید بد نباشد به بررسی قابلیت‌های این نرم‌افزار و همچنان سؤالاتی که محدود شدن این نرم‌افزار در ایران ایجاد می‌کند بپردازیم. سؤالاتی از جمله:

چرا team viewer محدود شد؟

از چه زمانی محدودیت team viewer آغاز و رسمی شد؟

چه تأثیری محدودیت team viewer بر روی کاربران خانگی و صنعتی داشته؟

و … را می‌توان اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی این خبر و همچنین بررسی جانشین های موجود برای این نرم‌افزار می‌پردازیم

آغاز داستان محدودیت teamviewer

پیغامی که در زمان ورود به سایت www.teamviewer.com برای IP های ایرانی نمایش داده می شود.


محدود شدن دسترسی، پشتیبانی، خدمات و …
. در ایران داستان جدیدی نیست و همواره در انواع موضوعات رخ می‌دهد ( کمتر یا بیشتر و در انواع و اقسام موضوعات ) و رخ دادن این مورد هم مثل بقیه موارد معمول است. موردی که در رابطه با محدودیت teamviewer یا تیم ویور وجود دارد زمان اعلام محدود کردن ایران نسبت به محدود سازی عملی آن است که قبلاً کمتر شاهد آن بودیم.

طبق رکورد محدودیت‌هایی که در سایت github توسط گزارش ایرانیان جمع‌آوری شده است اولین زمانی که teamviewer تیم ویوراعلام قطع سرویس دهی به ایران را کرده است در 5 نوامبر 2016 در صفحه اول سایت خودش کرد که در صورت استفاده از ip های ایران قابل مشاهده است.

با وجود این، استفاده از نرم‌افزار برای ریموت های تحت اینرنت به مدت حدود 9 ماه وجود داشته و بقیه صفحات سایت قابل دسترسی بوده که برای کاربران غیر تجاری و شخصی حساسیتی به این موضوع نداشته ولی در بعد تجاری، بیشتر مسئولین مرتبط با پشتیبانی راه دور و کنترل، این پیغام زنگ خطر نگرانی در رابطه با قطع شدن دسترسی و آماده کردن سیستم‌های پشتیبان را به صدا در آورده است.( و هر چقدر حساسیت کار بیشتر، این موضوع پر‌رنگ تر.)

نمای استاندارد نرم افزار TeamViewer در نسخه 12


اولین روز محدودیت ریموت اینترنتی
teamviewer در روز 8 مرداد سال 1396 آغاز شده است که بسیاری از سایت‌های خبرگذاری مرتبط با IT این مورد را پوشش داده‌اند شامل اقتصاد انلاین ، zoomit  ، کلیک و ….

و در ادامه دسترسی به بقیه بخش‌های سایت team viewer هم محدود گردید.

یکی از مواردی که در اخبار به آن اشاره شده آلمانی بودن شرکت عرضه کننده تیم ویور یا team viewer است ولی در بررسی سابقه این شرکت در اصل مؤسس برند شرکت اصلی این نرم‌افزار در آلمان است ولی شرکت GFI software مالکیت نرم‌افزار را بر عهده داشته است و در سال 2014 یک شرکت انگلیسی امتیاز نرم‌افزار و برند و توسعه آن را از شرکت GFI software گرفته است. ( منابع ویکی پدیا و سایت شرکت permira )

گرچه این محدودیت با توجه به حذف خیلی از تحریم ها و همچنین در دسترس بودن نرم‌افزار در زمانی که بالاترین حد تحریم ها اعمال می‌شد در کنار امکان مانیتورینگ استفاده کننده های نرم افزار، غیر منطقی است و سؤالات زیادی را ایجاد می کند.

در فروم پشتیبانی سایت team viewer در رابطه با دلیل محدودیت توسط کاربران سؤال شده است ولی تا کنون جوابی داده نشده است.


تأثیرات محدودیت دسترسی به
team viewer

یکی از مواردی که در تاپیک بحث دلیل مسدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به تیم ویور موضوع وجود دارد جواب یکی از کاربران به نام کاربری     Mayors  به محدودیت و دهن کجی به آن است در حالی که اگر سابقه تاریخی محدودیت و تاثیرش در روابط تجاری و اقتصادی را نگاه کنیم هیچ‌وقت مثبت نبوده و در طولانی مدت تأثیر منفی خود را نشان داده است.

در جواب این مورد و دلیل دانستن علت محدودیت، آمادگی برای مقابله، بحث و اطلاع رسانی در رابطه با دلیل و قانونی است که باعث این مشکل شده است و گرنه با حذف کردن سؤال، مشکل حل نمی شه بلکه به نرم‌افزار بعدی هم منتقل و محدود شدن آن و تشدید وضعیت می شود.

در کنار این موضوع باید توجه داشت، در حالی که بخاطر فعالیت‌های شخصی یا شرکت های کوچیک با تعداد محدود نیرو های مرتبط با ریموت و مشتریان محدود ممکن است زمان و هزینه چندانی برای کوچ نباشد ولی برای شرکت های بزرگ، آموزش تمام نیرو ها در استفاده از نرم‌افزار جدید، عیب یابی مشکلات ریموت، آموزش مشتریان در نصب و تنظیم و …. هزینه و زمان زیادی را به خدمات اضافه و باعث کاهش کیفیت پشتیبانی می شود. ( اشاره من بیشتر به کسانی است که حوزه فعالیتشون کامپیوتری نیست و تنها از این نرم‌افزارها جهت حل مشکل اصلی استفاده می کنند. – ما در حوزه پشتیبانی از این‌گونه موارد بسیار زیاد داریم.) و همچنین باید توجه داشت team viewer یکی از نرم افزار های مرسوم در شرکت های بین‌المللی و خارجی در زمینه ارتباطات و ریموت است و عدم امکان استفاده آن‌ها از نرم‌افزار استاندارد مورد استفاده، هزینه و وقت بیشتری را ایجاد می‌کند.

در شرکت های بزرگ جهت کاهش هزینه همواره یک مجموعه نرم‌افزار ها را به عنوان نرم‌افزار های مرجع و استاندارد شرکت استفاده می‌کنند که در تعویض آن و تغییر استانداردها، آموزش ها، فرمت های داده‌ها هزینه بسیار زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند. نرم‌افزار team viewer معمولاً یکی از این نرم‌افزارها است و محدود شدن آن باعث کاهش کیفیت سرویس ها و خدمات خواهد شد. ( چون در طولانی مدت شرکت ها وقتی 99% خدماتشون رو می تونن به راحتی انجام بدن نمی ایندبرای 1 درصد باقی‌مانده که مشکل مرتبط با آن‌ها نیست همچنان همان خدمات با همان قیمت را بدهند. در نهایت یا هزینه سرویس افزایش می‌یابد یا از ارائه خدمات منصرف می شوند.)

در کنار این موارد مسئله دیگری که بنظر من باعث شد به راحتی teamviewer کاربران ایرانی را از سرویس خود خارج کند مسئله استفاده غیر قانونی و کرک کردن نرم افزار در حجم وسیع ان است.

در حالت عادی teamviewer تنها به فعالیت های غیر تجاری اجازه استفاده از نرم افزار خودش را می دهد و برای استفاده در فعالیت های تجاری باید لایسنس نرم افزار را خریداری نمود که ارزان ترین نسخه ان در زمان نوشتن این مقاله 579 دلار امریکا می شود.

هزینه لایسنس های مختلف نرم افزار teamviewer – تعداد خیلی کمی از کاربران لایسنس ها را خریداری کرده اند که می تواند یکی از عوامل کمک کننده به مسدود شدن باشد

با توجه به اینکه طی 2 تا 3 سال گذشته استفاده از سرویس های انلاین و پشتیبانی انلاین به شدت افزایش یافته است، در نتیجه حجم استفاده ایرانیان از نسخه کرک افزایش یافته است و حجم ID ها و ترافیکی که به سرور های team viewer جهت ثبت و ارتباط انها بدون سود اضافه شده است، در طولانی مدت ضرر است تا جلب مشتری و این تصمیم می تواند بخش از ترافیک بدون بازدهی سرور ها را کاهش دهد. این مورد در صنعت چندان جدید نیست و به دفعات سرویس های مختلف برای مناطق مختلف هم محدود می شود ولی نکته مهم این موضوع، کوچ کردن بسیاری از کاربران مسدود شده team viewer به سرویس های دیگر است. در صورتی که همان رفتار قبلی که در team viewer وجود دارد در سرویس های جدید توسط شرکت ها و کاربران تجاری ادامه پیدا کند می تواند باعث انتقال این مشکل شود و باید  جهت جلوگیری از این امر سرویس ها را خریداری و هزینه مسدود شدن را برای انها بخاطر کاهش سود، افزایش داد. در صورتی که این کار انجام نشود به راحتی و با کوچکترین فشاری، شرکت های جانشین هم به مسدود کردن کاربران اقدام خواهند کرد.

نمای بخش ارتباطی و کنفراس در نسخه های دارای لایسنس

جانشینان team viewer، رقبای بسیار زیاد ولی بدون سابقه در ایران

در حال حاضر نرم‌افزار های زیادی را سایت ها، شرکت ها و … جهت جانشینی نرم‌افزار team viewer معرفی می‌کنند ولی به علت نبودن تجربه در استفاده از آن‌ها و مطالب و مسائل مرتبط با آن‌ها برای استفاده طولانی مدت، شفاف نیست و باید هر نرم‌افزار بسته به قابلیت‌ها و ضعف‌هایی که دارد بررسی و انتخاب بر اساس بهترین بازده ی انجام شود.

در حال حاضر نرم افزارهایی که پیشنهاد می شود.

AMMYY ADMIN

ANYDESK

LogMeIn

Splashtop

RealVNC

UltraVNC

Aero admin

Chrome Remote Desktop

Remote Utilities

LiteManager

ConnectWise

و مثال‌های دیگر که در این رابطه موجود است ولی انتخاب درست بسته به نوع کاربری، دانش هر دو سمت ( اپراتور و مشترک ) و سطح کنترل مورد نیاز بر روی سیستم فرق خواهد داشت و باید در این زمینه دقت داشت.

3 thoughts on “خداحافظی با teamviewer، در جستجوی جانشین

  • محمد

    من خیلی از اینها رو تست کردم از نظرم anydesk فوق العاده بود
    حتی از خود تیم ویوور هم بهتر بود

    پاسخ دادن
    • بهزاد

      برای کارfرد خانگی با کیس های روز در کنار قابلیت انتقال فایل بین سیستم‌های مختلف که تنها با copy و paste کردن انجام می شه امتیاز خوبی رو کسب می کنه، ولی در کاربری های صنعتی و تجاری و ریموت روی سیستم هایی که ارتباط چندان خوبی ندارند و یا قدیمی هستند ( که در صنعت ایران کم نیست اینگونه سیستم ها ) ضعف های پشتیبانی زیادی داره و به شدت برای سیستم های قدیمی سنگین است…
      در کنار این موارد سیستم انتقال فایل در حالت file manager نسبت به سیستم copy و paste در رابطه با نمایش مدت زمان انتقال فایل، وضعیت نمایش انتقال فایل و … همچنان در کارهای تجاری بهتر جواب می دهد.

      اگر بخواهیم در شبکه داخلی و بدون اینترنت از anydesk استفاده کنیم، نیاز به انجام مراحل بیشتر جهت استفاده از ان و وصل شدن لازم است ( موردی که تو سیستم های داخلی با کاربرهای نا اشنا با شبکه جالب نیست.)
      تو برنامه ام هست که هر نرم افزار رو از لحاظ خصوصیات یک نقد کامل بزارم که بسته به نوع کاربری و انتخاب ها، پخش بشه و کسایی که دنبال بیشترین بازدهی هستند تنها به مطرح ترین نرم افزار که ممکنه تمام نیازهارو جواب بده نرن

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *