سخت افزارنقد و بررسی سخت افزار

نقد و بررسی کیس GreenCase Pars EVO

مقدمه

این فصل در کنار گرانی های شدید کارت گرافیک و ارز های بین‌المللی، سالی از محصولات جدید با شرکت گرین در رده اداری و خانگی با قیمت های پایین رده بوده که اول با کیس Pars Plus شروع و سپس با‌ عرضه مدل های HIWA، AVA وECO در رده ارزان‌قیمت گسترده‌تر شده است تا امکان رقابت با کیس های ارزان‌قیمت شرکت های دیگر را داشته باشد.

در کنار این موارد، تغییر کامل فریم کیس های گرین سری Pars و Pars Plus به Pars EVO مورد دیگری از این تغییرات بوده که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم

نگاه اول و محتویات

اولین موردی که در سری جدید مدل های Pars به چشم می‌خورد کنار گذاشتن + از انتهای اسم و استفاده از حروف است که در خیلی از نوشته‌ها مسأله ایجاد می‌کرد ( برای نمونه Pars +). در نام گذاری جدید با حفظ نام مدل خانواده سری Pars، از یک کلمه اختصاری جدید EVO استفاده شده است که به احتمال زیاد از اول کلمه evolution به معنای تکامل است و با توجه به استفاده از فریم، روش تولید، طراحی ظاهری و فنی کاملاً متفاوت با نسل های قبل، کاملاً مناسب است.

کیس های Z+ grand از گرین
کیس جدید greencase pars evo. به شباهت های طراحی این کیس با کیس های سری z که تصویر ان را قبلا گذاشتم می توانید پی ببرید. تصویر از گرین

در نگاه اول، طراحی جدید فریم کاملاً متفاوت با سری قدیم PARS است ولی با نگاه دقیق‌تر به فریم کیس، به شباهت شاسی این مدل با مدل های Z2، Z3 و Z4 می‌توان پی برد. این مورد البته جدید نیست و در بسیاری از محصولات دیگر شرکت های کیس سازی به وفور دیده می شود.

 

در بسته بندی مقوایی کیس ،به همراه کیس یک بسته پلاستیکی شامل پیچ های مورد نیاز وجود دارد که در داخل کیس قرار گرفته و همچنین یک راهنمای خلاصه از نصب موجود است و بر روی بدنه داخلی آن هم دو عدد برچسب زرد رنگ در رابطه با نوع ورودی ها/ خروجی های هوا و سیم بندی پاور موجود می باشد.

بر روی پنل جلوی این کیس، پورت های USB ورژن 2.0 و 3.0، جک صدا با سیم بندی HD audio و دکمه های پاور و ریست بر روی پوسته کیس که دارای یک شیب ملایم به سمت داخل قابل دیدن است و در پایین آن کاور محل قرارگیری درایو اپتیکال دیده می شود. در بخش پایین پوسته جلو هم، لوگوی جدید گرین به همراه مدل دیده می شود.

 

طراجی جدیدجلوی کیس greencase pars evo
مجرای هوای روی سقف کیس در نسل جدید کیس های pars evo

در سطح پوسته بالا و همچنین پوسته بغل کیس دارای حفره های لانه زنبوری در سایز 240 میلیمتری هستند که امکان نصب 2 عدد فن در سایز 120 میلیمتری را فراهم می کند. قابل ذکر است کسانی که تصمیم دارند فن های 140 میلیمتری استفاده کنند، فاصله ی حفره های نگه دارنده فن ها چندان زیاد نیست و تنها می‌توان یک فن 140 میلیمتری بست.

 

هر دو بخش توسط دو توری گرد و غبار مشبک از جنس پلاستیک انعطاف پذیر به کمک نوار آهن ربایی به پوسته چسیبده و گرد و خاک ورودی به کیس را کاهش می دهند.

طی بررسی من این مدل نسبت به فیلتر های نسل قبل GREEN PARS + و GREEN PARS کمی ضعیف تر در جذب گرد و خاک عمل می کند ولی به علت جدا سازی راحت‌تر و شستشو، برتری زیادی نسبت به مدل قبل در سیستم‌های اداری یا سیستم‌هایی که امکان باز کردن دوره ای را ندارند می دهد.

فیلتر نصب شده بر روی هواکش بالای کیس های greencase pars evo

با توجه به گروه خریدارانی که معمولاً این کیس را می خرند و تنها از فن پشت استفاده می کنند، این طراحی برتری بیشتری را در تمیزکاری نسبت به نسل قبل دارد.

 

نسل جدید فیلتر های pars evo. حفره های این فیلتر نسبت به نسل قبل بزرگتر است.

در رابطه با دریچه تهویه روی سقف این مدل، در صورتی که می پرسین آیا می‌توان water cooler یا واتر کولر استفاده کرد یا خیر، جواب سؤال خیر است به این علت که فضای بین دریچه و بالاترین نقطه مادربرد کمتر از 35 میلیمتر است و عملاً تنها یک فن می‌توان در این مکان بدون مشکل قرار داد.

 

فاصله سقف تا بالاترین پایه نگهدارنده مادربرد در سری جدید کیس های greencase pars evo

در پوسته پشت، محل خروجی پاور نسبت به قبل جابه جا و در پایین کیس قرار گرفته و بجز محافظ شکاف اول خروجی PCI-E در پشت کیس که به صورت پیچ متصل است، بقیه محافظ شکاف ها از برش ورق است و باید با خم کردن آن‌ها از پوسته جدا شود.

البته وجود حفره بر روی این محافظ ها نسبت به نسل های قدیم کیس های green pars، امکان دسترسی به هوای بیشتری را برای برد های نصب شده بر روی این شکاف ها فراهم می کند. بخش سمت راست محافظ ها، کاور پوشش دهنده هست که به کمک دو پیچ جا به جا شده و کارت های نصب شده را تا حدودی مهار می کند.

 

بجز شکاف اول بقیه کاور شکاف ها یکبار مصرف است و بعد از جدا کردن دیگر قابل استفاده نیست

کیس بر روی 4 پایه پلاستیکی که متصل به آن است از زمین فاصله گرفته و سریال کیس در پوسته پایین کیس قابل دیدن است. در کنار این موضوع بخش هوای ورودی PSU ، power supply یا منبع تغذیه قابل دیدن است که به صورت شبکه لانه زنبوری است.

حفره های بخش پایین کیس جهت خنک سازی منبع تغذیه یا power supply، امکان نصب منبع تغذیه به صورت برعکس جهت مکش هوای داخل کیس pars evo وجود دارد

فیلتر قرار گرفته بر روی این بخش به صورت آهن ربایی نیست و بین چند خار قرارگرفته و در اندازه حفره هوای ورودی بریده شده است. تمیزکاری این فیلتر مثل بقیه فیلترها به آسانی انجام می شود.

 

فیلتر پوشش دهنده مجرای هوای منبع تغذیه در کیس pars evo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *